Jak zrobić infografikę? Narzędzia, w których prosto to zrobisz.

jak przygotować swoje własne infografiki.

Infografiki:

Dlaczego warto poświęcić troszkę czasu, by przygotować swoje własne infografiki?

Poświęcając trochę czasu na przygotowanie infografik:

Jeżeli uda Ci się zawszeć w nich, przekazać w zwięzły, a jednocześnie treściwy sposób treści, jakiś spojny i użyteczny przekaz, pigułkę wiedzy.

Jeżeli uda Ci się zachować równowagę między tymi dwoma z pozoru nie do pogodzenia pojęciami, czy założeniami: zwięźle i treściwie, uda Ci się zatrzymać uwagę czytelnika, czy scrolującego internauty, który akurat jest zainteresowany danym tematem.

Każde takie zatrzymanie czyjegoś wzroku jest sygnałem dla algorytmów tego czy innego medium społecznościowego, że te treści działają, są ciekawe dla internautów, czyli warto pokazać je innym użytkownikom. A stąd biorą się zasięgi.

Infografiki, czyli generalnie pionowe plansze niosące przekaz w formie kombinacji obrazów i słów.

Pokażę Ci narzędzia, w których nie będąc grafikiem takie infografiki w prosty sposób możesz sobie przygotować:

adoptując – dopasowując – dostosowując do swoich potrzeb już rozplanowane i dobrze skonstruowane szablony graficzne, przemyślane, stworzone przez bardziej doświadczonych twórców grafik, czy nawet profesjonalnych grafików.

Jednym słowem korzystając z gotowca, co jest bardzo wygodne i pozwala zaoszczędzić czas, a przede wszystkim pozwala osiągnąć całkiem dobry efekt końcowy. Ale  nawet korzystając z gotowca z taką możliwością modyfikacji tego gotowca, by stworzyć swoją unikalną infografikę, która będzie pracować na Twoją markę (na rozpoznawalność Twojej marki) w sieci.

Dlaczego infografika?

W rozpędzonych social mediach, w których wszystkich i każdego gonią: FOMO, strach żeby czegoś nie przegapić, infografika (dobrze przemyślana i skonstruowana) może być taką formą kontaktu z odbiorcą, taką formą przekazu treści, która zatrzyma właśnie na sobie rozbiegany (w nieprzerwanym biegu) wzrok skaczący z jednej treści na drugą …

Z jednej strony przystępna w odbiorze infografika, z drugiej pozwalająca na przyswojenie najbardziej podstawowej informacji, wprowadzającej w temat, czy na przekazanie takiej symbolicznej pigułki wiedzy.

Infografiki są również tym typem treści, które odbiorcy – użytkownicy internetu chętnie podają dalej, dzielą się nimi ze swoimi znajomymi po to, żeby pokazać się od jak najlepszej strony – na zasadzie: zobacz jakie fajne treści Ci podrzucam…

Infografika – to może być to coś  fajnego, co aż chce się podrzucić, udostępnić swoim znajomym, co w ten sposób może  podnieść Twój status towarzyski.

Infografika, która spełnia te podstawowe funkcje: jest czytelna, przejrzysta i równocześnie treściwa, prawdopodobnie odbierzemy ją jako wartościową i jednoczesnie przystepną, czy wręcz  lekkostrawną, szczególnie w porównaniu z niekończącym się wpisem z bloga… Wiedza podana w pigułce, aż chce się nad tym zatrzymać.

Można tworzyć infografiki dla zilustrowania najróżniejszych tematów.

Do zilustrowania:

  • treściwego i przez to dość długiego wpisu (co przez niektórych może zostać odebrane jako wystarczająco zniechęcające do czytania),
  • do skondensowania go, do uporządkowania i przejrzystego zasygnalizowania w postaci logicznych podpunktów, mając nadzieję, że taka infografika zacznie żyć swoim życiem w social mediach. A może nawet z czasem (albo przy pierwszym podejściu) rozejdzie się wirusowo,
  • do zasygnalizowania tematu i przyciągnięcia czytelnika po więcej na Twoją stronę.

W sieci funkcjonuje sporo infografik np. przekazujących wiedzę na temat marketingu, na temat zdrowia…

Czasem, na pierwszy rzut oka wydają się one bardzo skomplikowane. Ale też może dzięki temu, że przekazują tak dużą wiedzę, czujemy, że warto poświęcić im chwilkę naszej uwagi, a nawet podać je dalej.

Tymczasem właśnie dzięki narzędziom, które pokażę Ci w tym wpisie, przygotujesz swoje, nawet z pozoru bardzo skomplikowane infografiki w prosty sposób, w tak krótkim czasie (aż się zdziwisz), korzystając z gotowców, czyli z gotowych szablonów, albo z gotowych bloków graficznych, które po prostu skomponujesz razem w jedną większą infografikę.

Sama tworzę ostatnio infografiki motywujące, a także do nauki języka francuskiego.

Takie infografiki można wykorzystać do udostępnienia w treści wpisu, można wpleść je gdzieś w treść wpisu,  bo wiele osób nie czyta, tylko skanuje – przebiega wzrokiem to, co znajduje się na stronie.

A jeżeli w treść wpisu jest wpleciona infografika, istnieje prawdopodobieństwo, że to właśnie ona zatrzyma na sobie wzrok odbiorcy o ten ułamek sekundy dłużej, przez co poprawisz swoje notowania (tzn Twoja strona poprawi swoje notowania) w oczach dobrego Wujka Google.

Przykładowa infografika stworzona w Piktochart

 

Gdzie możesz wykorzystać takie infografiki?

Infografika dla jej dalszego udostępniania na Pintereście.

Pinterest jest największą  wyszukiwarką wizualnego kontentu w sieci. To jest też fajny sposób na zdobycie dodatkowego ruchu, bo piny prowadzące do danego wpisu na blogu czasami zaczynają żyć swoim życiem.

Praca włożona w przygotowanie pina często procentuje dopiero z czasem, a czasami jeszcze długo, długo po….

Infografika jako relacja na Instagramie.

Pionowe infografiki, bo te najlepiej swoim formatem wpisują się w format telefonu. Dlatego jak najbardziej można je zrecyklować  udostępniając je jako insta story. A że insta story są tym, co wywołuje największe zaangażowanie na instagramie.

Dodając taką infografikę w formie insta story, z założenia widoczną tylko przez 24 godziny do wyróżnionych relacji, możesz w ten sposób zapisać ją na trwale na swoim instagramowym profilu.

Narzędzia, w których samodzielnie przygotujesz swoje infografiki.

Tutaj mam dla Ciebie 3 narzędzia: Canva, Vimeo i Piktochart.

Każde ma swoje dobre strony. Każde oferuje gotowe już szablony, przygotowane przez osoby posiadające jak to byśmy powiedzieli wyrobioną rękę i doświadczenie w temacie tworzenia infografik.

Czyli po prostu w każdym  z tych narzędzi znajdziejsz dobrze skonstruowane szablony gotowców, w które wystarczy, że włożysz swoje treści, które możesz  spersonalizować umieszczając swoje zdjęcia, zmieniając ich kolorystykę, itp…

Przyznam się, że chcąc przygotować infografikę, najpierw szukam inspiracji w tych trzech narzędziach.

Canva

To najprostszy z omawianych programów. Z tą wadą w porównaniu z pozostałymi, że raz rozpoczęty projekt trzeba od razu zakończyć.

Niestety, nie można tu sobie zapisać niedokończonego projektu, do którego chciałoby się wracać (a przynajmniej nie można tego zrobić w jej wersji darmowej) po to, by po jakimś czasie nanieść na niego poprawki.

Ale Canva jest prosta, intuicyjna. Poza tym oferuje mnogość dobrze zaprojektowanych szablonów i może nawet szukając pomysłu na infografikę warto przejrzeć tutejsze schematy w poszukiwaniu inspiracji.

Z dostępnych tutaj szablonów infografiki można również wykorzystać te nazwane jako szablony infografik (o wymiarach: 800 na 20000 px), schematy w formacie pod Pinterest, czy pod relację na Instagramie. Co oczywiście zależy od docelowego (planowanego) przeznaczenia dla danej infografiki.

UWAGA: Kiedy raz wybrany szablon podpasuje Ci do typu tworzonej przez Ciebie infografiki, czy planszy graficznej jak najbardziej możesz warto do niego wracać i wykorzystywać ten sam gotowiec do tworzenia dalszych prac.

Co w przyszłości będzie oznaczać oszczędność czasu w przerabianiu danego schematu:

  • bo będziesz to robić sprawniej,
  • bo wiesz, co chcesz zmienić, jaką czcionkę zastosować i
  • po prostu robisz to coraz bardziej mechanicznie.

Ale to ma też tą zaletę, że wybierając ten sam szablon, czy wychodząc z jednego szablonu, Twoje infografiki będą utrzymane w podobnym stylu, będą wyglądać w pewnym sensie podobnie, mogą stać się takim znakiem rozpoznawczym dla Twojej marki.

 

Infografiki, czy grafiki – pomoce do nauki języka francuskiego przygotowane w Canvie, wychodząc z jednego wyjściowego schematu relacji na Instagrama.

Przygotowowałam je korzystając z  szablonu relacji na instagramie o układzie zatytułowanym: czasopismo.

Tutaj dodatkowo naniosłam grafikę opracowaną w programie GRAVIT i zapisaną na przezroczystym tle w formacie PNG.

W Canvie w zasadzie można przygotować bardziej złożone, czy bardziej skomplikowanie wyglądające projekty. Te np korzystając z szablonu infografika:

Niestety, kiedy zawiesi Ci się komputer, czy w połowie prac urwie się  połączenie z internetem, będziesz musiał zaczynać wszystko od nowa….

I to jest ta wada Canvy: nie można tutaj wracać do napoczętych projektów po to, żeby je dopracowywać i dopieszczać.

 

Co nie dotyczy dwóch pozostałych narzędzi, które chciałabym Ci pokazać, czyli:

Visme i Piktochart.

Jeżeli zaczniejsz przygotowywać swoje grafiki w tych narzędziach, nawet ich wersja darmowa oferuje Ci możliwość zachowania pięciu równoległych – równolegle prowadzonych projektów.

A jako, że Polak potrafi – niczym ten Pomysłowy Dobromir – znaleźć lukę w systemie, czyli de facto obejść system, wystarczy otworzyć sobie kilka równoległych kont w tych narzędziach, by proporcjonalnie zwiększyć ilość otwartych projektów.

Visme

Jak najprościej przygotować infografikę w VISME.

Klikasz na guzik CREATE, czyli utwórz. Tu masz do wyboru różne formaty dokumentów, czy pomocy, które możesz stworzyć: między innymi infografiki.

W tym celu wybierasz ikonkę: infografiki. Teraz możesz poszukać, albo po słowach kluczowych (precyzując w ten sposób charakter infografik, które chcesz stowrzyć), albo przeglądając dostępne szablony już gotowych infografik, które będziesz mógł edytować.

 

Niektóre szablony są darmowe, inne są w wersji Premium, czyli płatne.

Ale możesz również wybrać biały, pusty szablon tzw Blank Template i utworzyć swoje infografiki według swojego uznania od podstaw.

Ale znowu korzystając z gotowych elementów i dodając je w poszczególnych blokach.

Co może wymaga więcej czasu, więcej wprawy i włożenia w to więcej kreatywności.

Niemniej program Visme oferuje Ci bardzo dużo możliwości.

Zachęcam Cię, by po prostu do niego usiąść, czy po prostu zajrzeć i spróbować swoich sił w tworzeniu infografik. A przekonasz się, że ta zabawa wciąga. Ale też fajnie procentuje z czasem.

Przykłady infografik, które przygotowałam w Visme:

 

Piktochart

Tu podobnie, po zalogowaniu się wchodzisz do swojego kockpitu, czyli Dashboard.

Tutaj klikasz na: Create New – utwórz nowy.

Spośród dostępnych formatów prac, które możesz tutaj wykonać, wybierasz infografiki: albo zaczynając od pustego szablonu, albo wybierając któryś z gotowych schematów, który zaadoptujesz do swoich potrzeb.

Podobnie znajdziesz tutaj dużo różnorodnych, bardzo malowniczych szablonów, dzięki którym wychodząc z dostaczonego tu schematu, podmieniając niektóre elementy na własne, może duplikując, albo wręcz przeciwnie kasując pewne bloki w szablonie, jeżeli Ci nie odpowiadają możesz stworzyć własne i to nawet dość skomplikowane infografiki raptem w kilka minut.

Taki gotowy schemat jest tylko punktem wyjścia, który możesz tak edytować, że docelowo nie poznasz oryginału.

Bardzo fajne narzędzie i bardzo dużo fajnych szablonów. Chyba najobfitsze, jeżeli chodzi o ilość darmowych schematów, dostępny tutaj do edycji.

Polecam i pozdrawiam serdecznie
Beata

Opublikowany przez BEATA REDZIMSKA

Jestem blogerką, emigrantką, poczwórną mamą. Kobietą, która nie jednego w życiu doświadczyła, z niejednego pieca jadła chleb. Od prawie 20 lat mieszkam na emigracji we Francji, w Paryżu. Uważam, że emigracja to dobra szkoła życia i wymagająca, choć bardzo skuteczna lekcja pokory. Ale też wewnętrznej siły i zdrowego dystansu do samego siebie i momentami wystawiającej nas na próby codzienności. Jestem tu po to, by pomóc Ci lepiej pisać, skuteczniej docierać do czytelnika, wywołać większe zaangażowanie w social mediach. Czasami rozśmieszę lub zmotywuję. Ale równolegle do Vademecum Blogera jestem autorem kilku niezależnych miejsc w sieci. Ponieważ wiele osób pyta się mnie, jak mimo 4 ciąży i 40 - stki na karku udało mi się zachować linię nastolatki, uruchomiłam kanał na YouTube o zdrowym gotowaniu - bezglutenowo - bezmlecznie. Znajdziesz mnie również na blogu BeataRed.com i powiązanym z nim Instagramie, gdzie piszę bardziej osobiście o Paryżu i mojej pasji, jaką jest nauka języka francuskiego. A jeżeli interesują Cię praktyczne porady o tym, jak budować swoją obecność w sieci zapraszam na mój kanał na You Tube z blogowymi tutorialami.

Dołącz do rozmowy

12 komentarzy

  1. Dziękuję to bardzo dobre opracowanie. Będę chciał to wykorzystać. Skąd czerpiesz tyle informacji ? Podziwiam Twoją pracowitość i organizację pracy.

  2. Dzięki Beata, za solidną dawkę wiedzy. Na Ciebie, oraz Twoje wpisy zawsze można liczyć .
    Pozdrawiam.

  3. Aktualnie takie infografiki są bardzo popularne np. na Instagramie. Osobiście bardzo sobie cenię takie treści. Są czytelne, zwięzłe i na temat. Czyta się szybko i dość łatwo zapamiętuje się treść, która na nich widnieje. Także wszystko na plus. Dodatkowo tworzy się je łatwo,szybko i przyjemnie. 😉

  4. Z programów, które przedstawiłaś, znam Canvę i nią się najczęściej posługuję 🙂 Ale dobrze wiedzieć, ze są inne 🙂

  5. Z programów, które pokazałaś znam Canvę i jej najczęściej używam do robienia grafik. Choć warto wiedzieć, ze są inne 🙂

  6. Niesamowicie wyczerpujący, rzetelny artykuł – kiedyś pisałam teksty do infografik i wtedy doceniłam to narzędzie. Choć nie ukrywam, że wolę pisać inne rzeczy 😉

  7. Ja uwielbiam Canvę! Mimo że jeśli chodzi o takie “plastyczne” sprawy to mam dwie lewe ręce 😉 Ale ten program jest naprawdę tak intuicyjny, że tworzenie w nim czegokolwiek to sama przyjemność!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Nowość - KURS - Twój pierwszy produkt online - 39,99 PLN + VAT Odrzuć

Exit mobile version