Jak stworzyć samodzielnie bloga / stronę na WordPressie?

Jak stworzyć samodzielnie bloga / stronę na WordPressie?

 

Bo chodzi o to, żeby ruszyć z miejsca z budowaniem swojej obecności w sieci.

Bo czasami tym, co najskuteczniej powstrzymuje nas, by w ogóle zacząć jest ta nieuzasadniona obawa względem rzeczy nowych:

  • Bo żeby stworzyć swoją stronę w sieci potrzebuję pomocy specjalisty, informatyka, fachowca, geeka…,
  • a jeżeli potrzebuję pomocy specjalisty i jeżeli chcę, by moja strona wyglądała profesjonalnie – muszę przewidzieć na to spory budżet.
  • A jeżeli nie mam budżetu – to nie robię nic, rezyguję, daję za wygraną, nawet zanim na dobre zaczęłem to robić.

Tymczasem dzisiaj w sieci wszystko możesz zrobić nie tylko samodzielnie, to wcale nie jest strasznie skomplikowane i nie wymaga niebotycznego budżetu.

Pojawia się coraz więcej rozwiązań pomyślanych i dostosowanych do potrzeb zwykłych ludzi, którzy chcą samodzielnie i stopniowo budować swoją markę w sieci.

Takim rozwiązaniem, jeżeli chodzi o tworzenie stron internetowych jest wordpress.org, czyli darmowe oprogramowanie, w oparciu o które funkcjonują liczne i to nawet bardzo prestiżowe strony renomowanych instytucji (także te bardziej złożone, z podpiętym pod nie sklepem, blogiem i Bóg jeden wie, czym jeszcze).

Oprogramowanie – wordpress.org jest dostępne dla każdego (tzw open source), bez konieczności inwestowania w to ogromnych środków.

Jeżeli chciałbyś z niego skorzystać do stworzenia swojej marki w sieci, pokazania tu swoich kompetencji i ekspertyzy, nawiązania relacji, dotarcia do Twoich (potrzebujących Ciebie i Twojej ekspertyzy) odbiorców musisz ponieść dwa podstawowe i w zasadzie nieodzowne koszty. 

Ale nie są to bynajmniej koszty zaporowe.

Potrzebna Ci będzie:

  • własna domena (czyli Twój adres w sieci, chociażby pod własnym imieniem nazwiskiem, co stanowi koszt odnawialny co rok, rzędu kilkunastu – kilkudziesięciu dolarów) i
  • hosting, czyli również odnawiana co rok opłata dla firmy przechowującej

Twoją stronę na swoich serwerach (i najlepiej – opiekującej się nią, pełniącej nad nią pieczę – tak, jak to fajnie robi ZenBox, z której usług sama korzystam i nie mam z tego polecenia żadnych tantiem).

Kolejnym etapem jest znalezienie odpowiedniego szablonu, czyli oprawy graficznej, która wyeksponuje – pokaże całemu światu Twoją rodzącą się markę.

Oczywiście, że płatne szablony dają więcej możliwości.

Ale na początek chodzi o to, by zacząć, postawić swoją stronę.  Zrobić to chociażby w oparciu o darmowy szablon. Nie stawiać sobie niepotrzebnych barier.

Ruszyć, bo jak to mówią: zrobione jest lepsze od doskonałego.

Po to, żeby Twoja marka funkcjonowała w sieci wystarczy stworzenie – chociażby najprostszej dla niej wizytówki w postaci tzw strony lądowania (choćby statycznej, jednostronicowej).

Choć oczywiście równolegle dobre byłoby stworzenie bloga i regularne jego prowadzenie.

Bo blog (czyli regularnie dodawane treści) pozwoli na lepsze wypozycjonowanie Cię w sieci, czy po prostu na to, by ludzie odnajdywali tu Twoją Markę.

Osobiście polecam stworzenie strony statycznej (strona, na którą trafia internauta po wpisaniu podstawowego adresu Twojego bloga, typu www.twojamarka.pl).

Strona: z wyjaśnieniem kim jesteś, czym jest Twoja Marka, w czym mogłaby pomóc osobie, która na nią trafi.

To np wygląda tak w przypadku mojej marki Moda na Bio:

jak edytować szablon wordpress, jak spersonalizować szablon wordpress

albo tak w przypadku mojej marki Paryż Nieznany BeataRed

jak edytować szablon wordpress, jak spersonalizować szablon wordpress

Taką stronę statyczną, znowu zupełnie bezpłatnie możesz stworzyć za pomocą bezpłatnej wtyczki Elementor (Tutorial znajdziejsz TUTAJ).

Z własnego doświadczenia wiem, że proces tworzenia strony głównej dla swojej marki sprawi, że wszystko ułoży się w Twojej głowie i docelowo Twój przekaz stanie się bardziej przejrzysty dla Twojego odbiorcy.

Tu chodzi po prostu o pokazanie Twojej marki w jej kilku najważniejszych aspektach, paragrafach, o wyeksponowanie jej najważniejszych elementów.

Zbierając to razem: Na początek potrzebna Ci będzie:

  • strona główna (w tym rozumieniu – podstawowa wizytówka Twojej marki w sieci), dodatkowo –
  • strona zapisów na newsletter (żeby od samego początku budować relację z osobami, które potrzebują Twojej wiedzy i Twoich kompetencji),
  • strona z podziękowaniem za zapis na newsletter z tak zwanym prezentem (za tenże zapis – to pomoże Ci szybciej budować Twoją listę mailingową, czyli listę osób, które Cię potrzebują), czyli lead magnet, który będzie podczepiony właśnie pod tą stronę z podziękowaniem
  • i docelowo rozbudowywany blog.

I znowu choć na początku to może wydawać się piekielnie trudne, to wcale nie jest trudne w dzisiejszych czasach.

Istnieją rozwiązania, które pozwalają na stworzenie własnej strony za pomocą kilku kliknięć, jak wordpress.

Dlaczego wordpress?

WordPress daje naprawdę szeroki wybór szablonów.

Można przeglądać je bezpośrednio w ustawieniach wordpressa, po jego zainstalowaniu, w opcji: Wygląd, Motyw, Dodaj nowy, wrzucając w wyszukiwarkę (w repozytorium WordPressa) słowa kluczowe, które mają określić poszukiwany szablon.

Choć fachowo należałoby to zrobić tak, jak to pokazuje niesamowita Kasia Aleszczyk TUTAJ.

Sama lubię przeglądać szablony dostępne w wordpressowskim repozytorium po słowie Fashion. Bo takie proste słowo kluczowe pozwala znaleźć szablony, które wpisują się w dany temat (i które właśnie z racji tego tematu są bardzo kobiece, zwiewne, czy wręcz ulotne).

Można szukać również szablonów „konkretniej”, jeżeli masz już bliżej sprecyzowaną wizję tego, czego chcesz: korzystając z tzw filtra właściwości: czy chcesz układ siatki (układ kafelkowy), czy – jedną – dwie -trzy kolumny itp…

Jakich konkretnych funkcji, czy właściwości szablonu potrzebujesz?

jak edytować szablon wordpress, jak spersonalizować szablon wordpress 
Taki szablon można przetestować, przymierzać wirtualnie, nawet bez zainstalowania go na swoim blogu.

Tutaj jeszcze chciałabym Ci podpowiedzieć fajne narzędzie, z pomocą którego możesz sprawdzić z jakiego szablonu korzysta strona, która w jakiś sposób Cię zainspirowała (rozłożenie na niej elementów od strony wizualnej) i chciałbyś wykorzystać u siebie podobne rozwiązanie.

Jest to darmowe narzędzie, które znajdziesz pod adresem:

What wordpress theme is that?

Kiedy wybierzesz szablon, poprzymierzasz go do swojej strony, zainstalujesz i włączysz u siebie na blogu, po zainstalowaniu szablon możesz go sobie dodatkowo spersonalizować.

Jak – właśnie to zobaczysz w tym filmie.

W zależności od wybranego szablonu, prawdopodobnie będziesz miał możliwość:

  • dokonania zmiany (dobrania swoich) kolorów, czcionki…
  • Dodania, albo wyłączenia przewijającego się banera. Wybrania układu strony z, albo bez panelu bocznego… itp idt.

A ja zapraszam do obejrzenia filmu, a jeżeli interesują Cię blogowe tutoriale do zasubskrybowania mojego kanału na You Tube.

W skrócie:

Szablon Blossom Fashion z serii Blossom Themes

 

jak edytować szablon wordpress, jak spersonalizować szablon wordpress

 

Możesz przejrzeć sobie dostępne szablony pod wykorzystując filtr właściwości, czyli jeżeli masz już wizję tego, czego szukasz i np chciałbyś znaleźć szablon jednokolumnowy, dwukolumnowy, trzykolumnowy….

 

jak edytować szablon wordpress, jak spersonalizować szablon wordpress

Możesz przymierzyć sobie dowolny szablon do swojego bloga, nawet przed jego zainstalowaniem.

jak edytować szablon wordpress, jak spersonalizować szablon wordpress

Żeby dostosować zainstalowany szablon wchodzisz w Wygląd, Dostosuj.

jak edytować szablon wordpress, jak spersonalizować szablon wordpress

Ważne jest, aby ustalić tzw tożsamość witryny, czyli widoczną dla internauty jej nazwę i to, czego dotyczy (krótkie -streszczające ją, czy/i opisujące zdanie – slogan).

jak edytować szablon wordpress, jak spersonalizować szablon wordpress

jak edytować szablon wordpress, jak spersonalizować szablon wordpress

W wielu szablonach, z poziomu modułu Wygląd, bez ingerencji w kodzie będziesz miał możliwość edycji użytych w danym szablonie kolorów po to, by dopasować je do Twojej linii kolorystycznej czyli do palety Twoich kolorów, które ustaliłeś – wybrałeś już uprzednio dla Twojej marki.

Albo odwrotnie, zaczynając jakby od konca, by wykorzystać kolory, które są w szablonie i to właśnie z ich użyciem tworzyć grafiki, które reprezentują Twoją markę, czy to na blogu czy na Instagramie.

 

jak edytować szablon wordpress, jak spersonalizować szablon wordpress

Podobnie w licznych szablonach, z poziomu modułu Wygląd, bez ingerencji w kod będziesz miał możliwość edycji, czy wyboru czcionki na swojej stronie. W tym szablonie: Opcja Typography.

jak edytować szablon wordpress, jak spersonalizować szablon wordpress

W tym szablonie mamy możliwość konfiguracji dynamicznego – przewijającego się banera, czy to w formie przewijających się np. linków do najnowszych wpisów, de facto zapowiedzi – zajawek najnowszych postów, albo wpisów tylko z wybranej kategorii.

jak edytować szablon wordpress, jak spersonalizować szablon wordpress

Możliwość ustawienia ikonek mediów społecznościowych.

jak edytować szablon wordpress, jak spersonalizować szablon wordpress

Możliwość ustawienia rozłożenia elementów na stronie: gdzie możesz mieć wybór między rozkładem jednokolumnowym na całą szerokość strony, tj. bez panelu bocznego, z panelem bocznym po prawej, albo po lewej stronie.

jak edytować szablon wordpress, jak spersonalizować szablon wordpress

Zmiana opisów z języka angielskiego, czyli języka w jakim ten szablon został wyjściowo przygotowany na język polski.

Tutaj zmianiłam angielskie Continue Reading na Czytaj dalej, czy About Author na O autorze.

jak edytować szablon wordpress, jak spersonalizować szablon wordpress

Konfiguracja menu, które pomoże internaucie szybciej (na pierwszy rzut oka) zorientować się o czym jest Twoja strona i ułatwi mu nawigację na tejże stronie.

jak edytować szablon wordpress, jak spersonalizować szablon wordpress

Ustawienia strony głównej:

Możesz sobie tutaj skonfigurować – ustawić statyczną stronę główną, która w skrócie, acz przekrojowo pokaże, czym zajmuje się Twoja marka i jak możesz pomóc swojemu idealnemu klientowi.

Ja przygotowałam moją stronę główną w darmowej wtyczce na wordpressa, która nazywa się Elementor (Tutorial znajdziesz TUTAJ).

Pozdrawiam serdecznie

Beata

Beata Redzimska Vademecum Blogera
Beata Redzimska

Zapisz się na Newsletter

10 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *