Jak odnieść sukces w blogowaniu?

jak odniesc sukces w blogowaniu

jak odniesc sukces w blogowaniu

« Jestem absolutnie przekonany, że nie ma czegoś takiego jak silna czy słaba wola. Silna lub słaba może być jedynie nasza motywacja. O. J. Powell

Czy macie dość motywacji do blogowania?

Bo tak na prawdę wszystko stąd wypływa. Ilość czasu, jaką jesteśmy gotowi na to poświęcić i wygospodarować, zapał do uczenia się wciąż nowych rzeczy o blogowaniu, analizowanie, szukanie swojej drogi i zwykłe systematyczne pisanie. Czyli robienie tego, co słuszne (żeby blog się rozwijał), nawet jeżeli nie widzimy z tego natychmiastowych korzyści.

Bo blogowanie to nie sprint, tylko maraton. Trzeba rozłożyć siły w czasie. Trzeba ciągle się uczyć. Na nowo wymyślać siebie (żeby się nie znudzić czytelnikom i sobie samemu). Trzeba pisać.

Od dawna zastanawiam się co zrobić, by stworzyć bloga, który przebije się w sieci. Jak tu zaistnieć?

Moje blogowanie przez ostatnie kilka lat przeszło sporą przemianę. Regularnie piszę od 3 i pół roku. Staram się nie zrażać tym, że mój blog (a raczej moje blogi, bo po drodze otworzyłam ich kilka) nie rozwijają się tak szybko, jak bym tego chciała. (To spostrzeżenie dotyczy chyba nas wszystkich ha ha ha).

Ale prawda jest taka, że blogowanie to zajęcie czasochłonne. Dlatego póki co staram się dobrze tym bawić. Czerpać inspirację do tego, by żyć ciekawiej. (Chociażby odważniej eksperymentować w kuchni. Jeszcze tylko muszę sobie sprawić psa, który to zje).

Niemniej moje blogowanie przeszło sporą przemianę, którą zainicjowała lektura 3 świetnych książek. Z czystym sercem mogę Wam je polecić. Mam je i czytam tzn regularnie wertuję dokładnie od roku. Bo jestem uzależniona od blogowania.

jak odnieść sukces na blogu

Sukces, a bycie cierpliwym.

Dlatego przygotowałam dla Was taki mały misz masz inspirujących mnie myśli, które można odnieść do blogowania. Nie wiem, co z tego wydzie. Jak macie ochotę, sprawdzcie i doczytajcie do konca. Serdecznie zapraszam.

Succes, no matter what it means to you, takes time. So be patient.

Sukces, cokolwiek to dla Ciebie oznacza, wymaga czasu. Więc bądź cierpliwy.

Pisząc bloga, działając na Facebooku budujesz swoją własną markę osobistą, która później może promować inne marki (a Ty przy okazji będziesz na tym zarabiać). Miej na uwadze, że

Marki buduje się konsekwencją. W końcu Twoja marka chwyci i zaczniesz zbierać owoce. Paweł Tkaczyk

Cierpliwość nie jest cechą rewolucjonistów, ale powinna stać się orężem każdego blogera. Co mówi o tym mój ukochany Kominek (a raczej Jason Hunt)

„Jeżeli wiesz, kim chcesz być i jakie prowadzić życie, a przy tym nie oszukujesz się, nie idziesz na skróty, nie zmieniasz celu to masz szansę to osiągnąć. Wiem, że to brzmi jak z taniego poradnika dla nieudaczników, ale taka jest właśnie prawda”.

„Już sama próba realizacji celu, może okazać się fantastyczną przygodą. Tak, jak to było w przypadku moich blogów.” Tomek Tomczyk, cytat z książki Blog, Pisz, Kreuj, Zarabiaj.

Tak też było w moim przypadku. Choć daleko mi do Kominka. Jednak blogowanie jest dla mnie wspaniałą przygodą, dzięki której poznaję fantastycznych ludzi, stale się czegoś nowego uczę i z nieustającym apetytem rzucam się na każdy kolejny dzień (np otwieram się na nowe doświadczenia i to nie tylko kulinarne).

jak odnieść sukces na blogu

Blogging is not a job, it’s a lifestyle.

Blogowanie to nie praca, tylko sposób życia.

Nie liczy się tu stacja docelowa, tylko sposób podróżowania.

Sukces nie polega na osiąganiu czegoś w przyszłości, lecz na robieniu tego, co kochasz teraz. Leo Babauta bloger

A sukces, no cóż …

Sukces przychodzi do tych, którzy są zbyt zajęci tym, by go szukać. Henry David Thoreau

Bądź cierpliwy. Zawsze w każdym kontakście wygrywa ten, kto schodzi z placu boju ostatni. Michael Hyatt

Ale czy wiesz dlaczego w ogóle chcesz zostać blogerem?

Właściwie każdy może mieć do tego dobry powód.

„Świat jest teatrem (Szekspir). Jeżeli masz coś do powiedzenia – czy to za pośrednictwem bloga, książki, piosenki, scenariusza – jesteś na scenie. Jeżeli masz coś do sprzedania (może sprzedajesz w internecie) – także znajdujesz się na scenie. Jednak ta scena nigdy nie była bardziej zatłoczona. Teraz po raz pierwszy w historii, osoby nie będące celebrytami, zwykli ludzie – jak ja czy Ty, mogą zostać zauważeni i wiele ugrać w tym świecie wypełniającym się coraz głośniejszym zgiełkiem”. Michael Hyatt (framgent z książki Twoja e-platforma).

Chcesz zmienić świat, zacznij pisać. M.L.King

Żeby zostać czytanym blogerem, nie musisz być talentem literackim. Wystarczy umiejętność jasnego przelania myśli na klawiaturę. (z e-booka Zawod bloger  Joasi Glogazy i Marty Klimowicz)

Tylko, że w takim tłoku trzeba liczyć się z tym, że trudno się przebić. Niby to oczywiste, a jednak chciało by się, by było inaczej. Ale …

jak odnieść sukces na blogu

Wszystko zaczyna się od marzenia.

Marzenie z terminem realizacji i planem, staje się celem. Cele zaś są naszą siłą napędową. Dlatego dobrze je mieć.

Z marzeń rodzi się pasja. Ta nadaje sens ciężkiej pracy.

Michael Hyatt radzi: Zapisz swoje marzenia. To akt, który zmienia marzenia w konkretny cel. Write it down, make it happen.

„Nigdy nie zobaczysz całej drogi. Ważne jest, aby robić kolejny właściwy krok. Codziennie zaglądaj do listy swoich celów. Dzięki temu skoncentrujesz się na tym, co dla Ciebie jest ważne.” M. Hyatt

Czyli rób to, co słuszne, nawet jeżeli nie widzisz natychmiastowych korzyści i dbaj o nieustającą motywację.

jak odnieść sukces na blogu

O czym pisać bloga?

Ale najpierw, zanim wejdziesz na tę zatłoczoną scenę znajdź swój temat. Najlepiej taki, który nigdy Ci się nie znudzi. Wcale nie musisz go szukać daleko.

Twoja tematyka jest w Tobie. Od zawsze. Nie musisz jej wymyślać. Tylko dobrze poszukać.

Sama na początku mojej przygody z blogowaniem po prostu tłumaczyłam fachowe, suche teksty o zdrowiu z francuskiej literatury naukowej. Myślałam, że na tym to polega  (blogowanie ha ha ha). Aż w końcu zrozumiałam, że to czego szukam, co mnie pasjonuje to sposób na szczęśliwe życie w dobrym zdrowiu. Podsycanie w sobie na codzień tej właściwej nam wszystkim umiejętności cieszenia się każdym kolejnym dniem.

Find a niche you can write about every single day. Not that you need to.

Znajdź sobie niszę, o której mógłbyś pisać każdego dnia. Mógłbyś (taka mała subtelność), a nie musiał.

A potem tylko po drodze trzymaj się dobrej zasady SEO i zdrowego rozsądku (u mnie czasami z tym kiepsko).

Stick to one topic per post. Jeden post – jeden temat.

Tylko rób to na swój sposób.

Wyróżnij się, albo zgiń.

Każdy ma do zaoferowania coś wartościowego oraz czyni to na swój sposób w swoim tempie. Każdy człowiek to mieszanina słabych i mocnych stron.

jak odnieść sukces na blogu

Zastanów się, co jest Twoją mocną stroną i skup się na niej (lub na nich). Tomek Tomczyk radzi po prostu zastanowić się nad tym:

Kim potrafisz być?

(By być wiarygodnym w tym, co piszesz).

Ale jednocześnie robić to na swój unikalny niepowtarzalny sposób. Ludzie nie chcę czytać n-tej kopi czegoś, co się dobrze « sprzedaje ». A przecież każdy z nas jest niepowtarzalny.

« Czy wnosisz do blogosfery nową jakość? Uleganie ogólnie przyjętym normom, powielanie pewnych schematów, to najkrótsza droga do przeciętności. «  Kominek

W blogosferze przebijasz się, kiedy stajesz się influencerem. Czy potrafisz pociągnąć za sobą czytelników, namówić ich do wypróbowania czegoś nowego, nieznanego? Czy potrafisz przekonać ich do swojego sposobu życia (a przynajmniej tego, z jakim afiszujesz się na blogu).

Przyszłość autorów to bycie influencerem. Kominek.

Czyli wytyczaj drogę, którą pójdą inni. Jeżeli idziesz za stadem, nikogo za sobą nie pociągniesz.

Pewnie często słyszeliście, że bloger powinien mieć charyzmę, dostarczać emocji (bo po to ludzie tu przychodzą) itp.

Charyzmę tworzy sposób myślenia odmienny od tego, który prezentuje większość społeczeństwa. Kominek

Bo albo będziesz podążał za tłumem, albo wytyczysz swoją drogą, którą inni pójdą za Tobą.

jak odnieść sukces na blogu

Ale żeby poszli najpierw musisz zdobyć ich zaufanie.

Zdobądź zaufanie.

Zaufanie to największy i najcenniejszy kapitał XXI wieku. Ludzie coraz nieufniej patrzą na jakąkolwiek reklamę, bo ta wyskakuje na nich zza każdego rogu i z dosłownie każdej lodówki.

Trust takes time and will not happen overnight.

Ale na to potrzeba czasu i odkrycia «rąbka siebie». Trudno być wiarygodnym na blogu bez pokazania odrobiny siebie, swojej osobowości. 

« Blogowanie i tweety wymagają wyrażenia osobowości » Michael Hyatt

(Michael Hyatt zdecydowanie odradzał tu jakiejś poważnej osobistości wynajęcie ghostwritera do pisania swojego bloga. Widać też można o tym myśleć, ha ha ha).

Ludzie będą ci ufać bardziej, jeżeli pokażesz im kawałek siebie. Jeżeli czasami przyznasz się do błędów. Bo przecież często trzeba nabłądzić, żeby się czegoś nauczyć.

jak odnieść sukces na blogu

Czytelnik, jak go zdobyć i zatrzymać?

Bo w blogowaniu najważniejszy jest czytelnik.

Jeżeli go nie ma, bardziej przypomina to pisanie do szuflady. Sobie a muzom.

Blogowanie i tweetowanie to dialog. Michael Hyatt

Bo dzisiaj platformy buduje się z ludzi, kontaktów, relacji. Pisząc bloga, musimy zatroszczyć się o czytelnika. Wciągnąć go, dostarczać mu wartościowe (ale też przystępnie podane) treści, tak by chciał do nas wracać.

Jak radzi Adrienne Smith w bardzo fajnym wpisie 60 tips blogging advice podanym w formie przejrzystej listy:

Pisz tak, jakbyś mówił do przyjaciela. Bądź uczciwy. Bądź autentyczny. Bądź prawdomówny.

Be honest. Be genuine. Be authentic. Be truthful. Be personable.

Ludzie nie zainteresują się tym, co piszesz, jeżeli nie pokażesz, że się o nich troszczysz. Chociażby odpowiadając na komentarze. Sama mam tu sporo do nadrobieia. Ale wychodzę z założenia, że lepiej bezpośrednio pójść do danej osoby, przeczytać jej najnowszy post i pod nim się wypowiedzieć. Tego się właśnie trzymam. Chyba, że w komentarzu dostaję jakieś pytanie, na które znam odpowiedź (a nie zawsze tak jest).

People aren’t going to take an interest in your blog until you show that you care about them.

Dale Carnegie powiedział w swojej książce o tym, jak zdobyć przyjaciół (co oczywiście można odnieść do zdobywania followersów, czytelników itp), że więcej zdziałasz szczerze próbując zainteresować się innymi, niż próbując zainteresować ich sobą.

Działaj tak, jakby każda osoba, którą spotykasz miała na szyi napis:

Spraw, bym poczuł się ważny.

Odniesiesz sukces, nie tylko w sprzedaży, ale także w życiu. Mary Kayash

Oczywiście promocja jest tu ważna. Ale jeszcze ważniejsze jest budowanie zaufania, dostarczanie czytelnikom dobrych treści.

Świetny marketing prowadzi jedynie do tego, że zły produkt szybciej ląduje na śmietniku. David Ogilvy.

Stop promoting and instead focus on being an invaluable recource.

Czyli jednym słowem, twórz produkty, których sam chciałbyś używać.

No i dbaj o swoją twarz. Bo masz ją tylko jedną. Zaufanie (ten najcenniejszy kapitał XXI wieku) buduje się długo i mozolnie (w sieci, czy poza nią), a tak łatwo można go roztrwonić, próbując iść na skróty.

Niemniej nie zapominaj o promocji: 

Jeżeli piszesz tyle, że nie starcza Ci już czasu na promowanie tego, co piszesz to znaczy, że za dużo piszesz.

Czy jak to obrazowo powiedział Michael Hyatt: postawienie strony w internecie bez promocji jest jak postawienie billboardu 10 mil od najbliższej drogi. I tak nikt go nie przeczyta.

Tu wróćmy do samego początku, czyli do cierpliwości. Ta też ma swoje granice. Czasami bezruch, stagnacja w statystykach może być „sygnałem alarmowym”, że coś należy zmienić.

Bo jeżeli cały czas robisz to samo, to nie dziw się, że masz takie same rezultaty.

Myśl z e-booka Joanny Glogazy i Marty Klimowicz:

„Na pewno wiele razy czytałeś już, że aby osiągnąć sukces w blogowa­niu, konieczna jest duża dawka cierpliwości. “Pisz konsekwentnie, cie­kawie i regularnie, odpowiadaj na komentarze i mejle, a sława/pienią­dze/czytelnicy przyjdą”. Brzmi jak coś, co już słyszałeś? Nie wierz w to.

Prowadzenie bloga to zarządzanie małym (często jednoosobo­wym) przedsiębiorstwem. Trzeba być profesjonalnym, ale i aktywnym. Nie wystarczy samo publikowanie choćby najbardziej interesujących treści, jeśli w żaden sposób nie pracujesz nad tym, aby ludzie się o nich dowiedzieli.”

Dlatego cały czas musimy szukać nowych dróg promocji i pomysłu na siebie. Cały czas wymyślać siebie na nowo. Coraz to lepiej i ciekawiej.

Bloger nie powinien się znudzić swoim czytelnikom (i sobie samemu). Mi samej w pewnym momencie znudziło się pisanie o zdrowiu (suche, odtwórcze). Teraz po prostu staram się ugryzć ten sam temat, ale inaczej.

jak odnieść sukces na blogu

Blogowanie to ciągły rozwój i ewolucja.

To dopasowywanie się do zmieniających czasów i okoliczności i galopującego internetu.

Dobry bloger zmienia się, ewoluuje, potrafi spojrzeć krytycznie na siebie i powiedzieć: Muszę wszystko zmienić. Tomek Tomczyk

Sama odczułam taką potrzebę rok temu. Skłoniła mnie do niej lektura książki Kominka. Przyznam się Wam, że ta zmiania wyszła mi i blogowi na dobre. To z mojego wpisu sprzed roku Będzie zmiana.

No i to, co tygryski lubą najbardziej. Niestety póki co nie umiem tego robić. Po prostu brak mi do tego odpowiedniej żyłki (mam taką drugą, ale do wydawania).

jak odnieść sukces na blogu

Zarabianie na blogu.

Dlatego zacytuję innych:

Joannę Glogazę z bloga Style digger (frament e-booka Zawod bloger)

Nie musisz stawać się celebrytą, żeby zarabiać na blogu. Nie musisz nawet mieć ogromnych zasięgów. Często wystarcza jasno sprecyzowana grupa docelowa, wyjątkowo zaangażo­wani czytelnicy czy oryginalna nisza.

I Tomka Tomczyka:

Najlepiej zarabiający blogerzy są opiniotwórczy, charyzmatyczni, wyraziści, wyróżniający się z tłumu nie statystykami, ale osobowością. I zawsze mieli na siebie pomysł.

I to chyba dobra puenta.

Pozdrawiam serdecznie

Beata

Beata Redzimska Vademecum Blogera
Beata Redzimska

Zapisz się na Newsletter

More from BEATA REDZIMSKA

Jak pisać bloga? Nie pisz pod wyszukiwarki. Pisz dla ludzi.

Włóż serce, entuzjazm, Twoją wyjątkową i niepowtarzalną osobowość w to, co piszesz....
Read More

41 komentarzy

  • Ja gdy zaczynalam pisac nie zdawalam sobie sprawy z sily polskiej blogosfery. To, co przez rok odkrylam i co nadal kazdego dnia odkrywam jest niesamowite! Ryeczywiscie potrzeba czasu i cierpliwosci. A porownanie blogowania do jednoosobowego przedsiebiorstwa jest jak najbardziej trafne!

  • Bloguję nieco ponad rok, ostatnie pół roku było przełomowe. Dużo rzeczy zrozumiałam, wiele się nauczyłam i tak jak kiedyś pisałam – cieszy mnie to, że jestem sobie szefem:-) Ale taki, który się rozlicza z tego, co zrobił. I to surowo:-)
    P.S. Serwetka piękna, jestem nią zachwycona!!!!

  • Spory tekst… władasz w tego bloga sporo siebie! Widać, że bardzo Tobie zależy a i treść jest przydatna dla czytelnika (bynajmniej dla mnie). Lubię tutaj zaglądać a robię to dopiero od jakiegoś czasu… Pisz, pisz… chętnie poczytam i nauczę się czegoś nowego. Ja dopiero zaczynam i działam od 3 miesięcy. Co ciekawe to nigdy nie lubiłem pisać… tak jakoś wyszło 🙂

  • Mega inspirująco się zrobiło! Książki Tomczyka znam i to one natchnęły mnie, by zmienić siebie i swojego bloga – ostatnie miesiące były przełomowe wręcz! Dzięki za kolejną dawkę motywacji i polecenie nowych lektur 🙂

  • Tyle inspiracji i w jednym poście aż mi mózg paruje! Dzięki Beata za takie zestawienie głównych myśli. Co do wyrazistości i sporej liczby followersów – faktycznie nisza jest tym, co wygrywa z wielkim hałasem, przekonałam się o tym na swoim najmłodszym blogu, która chciałam zawiesić, aż dostałam płatną propozycję właśnie dlatego, że mój styl pisania, zdjęcia idealnie odzwierciedlały produkt. Warto być sobą, wszyscy inni są już zajęci, dlatego sceptycznie podchodzę do blogów, które ulegają modzie, np na minimalizm lub zdrowy styl życia, to się czuje, że idea nie jest spójna z autorem. Też przeczytałam e-booka Joasi, nawet wystawiłam mu krótką recenzję – to po tej lekturze zaczęłam przykładać wagę do profili w mediach społecznościowych 🙂

  • Ze wszystkim się zgadzam w 100%! staram się kierować tymi „zasadami” w swoim blogowaniu. I bardzo spodobał mi się ten fragment: „Blogowanie to nie praca, tylko sposób życia.
    Nie liczy się tu stacja docelowa, tylko sposób podróżowania.” Wiele osób tego nie rozumie 🙂

  • Wiesz Beatko, mi się wydaje, że jak ktoś lubi blogować, jak ktoś traktuje to po prostu jako hobby, pasję, to nie potrzeba do tego jakiejś specjalnej motywacji. Posty po prostu z Ciebie wychodzą i już, a tematy czają się wszędzie. Ja czasami tak mam, że jak mi już coś siedzi w głowie, to nie usiedzę dopóki się tym nie podzielę – może to też jest dobra droga? 🙂

  • Moim skromnym zdaniem Twój blog już się wybił….jesteś niebywale pracowita, serdeczna, kreatywna. Życzę Ci byś zarabiała górę kasy, zasługujesz na to, łączysz prowadzenie bloga z pasją, charyzmą i Twoją osobowością:)

  • Tyle inspiracji i złotych myśli w jednym miejscu.Po Twoich wpisach ,aż się chce to robić dalej.

    Blogowanie to nie praca, tylko sposób życia – nic dodać ,nic ująć.

    Pozdrawiam,Izabela

  • Bardzo ciekawie napisany wpis. Wiele trafnych spostrzeżeń i informacji. Myślę, że grunt to czerpać radość z tego co się robi, bo skoro nam to sprawia frajdę to z chęcią spędzamy godziny na tworzenie treści, obróbce zdjęć…Piszemy od serducha i to trafia do większego lub mniejszego grona czytelników 🙂

  • Świetny, inspirujący tekst. W blogowaniu cierpliwość to klucz. Nic nie dzieje się przez noc, a często trzeba lat pracy nad stroną, żeby sukces się pojawił. Chyba dlatego sukces odnoszą ludzie z pasją. Bez pasji do tego, co się robi ciężko czekać na sukces, czymkolwiek on jest 🙂

  • Przeczytałam Twój wpis. Jeszcze nigdy tak długo niczego nie czytałam. Nie jest to z Twojej winy, rzecz jasna. Po prostu zaczęłam się zastanawiać, co mogę zrobić dla siebie i swojego życia, swojej strony… Dzięki.

  • Zgadzam się, że potrzeba czasu… czasu i cierpliwości. Chęci uczenia się nowych rzeczy także. Właśnie ściągam sobie e-booka „Zawód blogger”, więc dziękuję za link 🙂
    Miło się czytało ten post, ale tak sobie myślę… że może takie tekst można podzielić na dwie części? Trochę długo się czyta 🙂

  • Świetny post! Szczególnie podobają mi się inspirujące cytaty, które motywują do podejmowania nowych wyzwań oraz działania tu i teraz. Blogowanie to dla mnie dostęp do wielu możliwości, budowanie networkingu i rozwijanie swojej pasji. Dlatego też zachęcam znajomych do założenia bloga i budowania swojej marki wokół tej platformy. Pozdrawiam serdecznie 🙂

  • Założenie bloga to jak rozkręcanie własnego interesu. Założyć firmę może każdy, ale utrzymać się i rozwinąć udaje się nielicznym. Niektórzy trafili akurat w niszę na rynku, inni mają znajomości, a jeszcze inni odznaczają się wysoką jakością. Nasze oczekiwania zderzają się z rzeczywistością, to co nam wydaje się idealne dla innych może być co najwyżej przeciętne. Nie spróbujesz nie będziesz wiedział. Im dłużej jednak coś robisz, tym jesteś w tym lepszy/a. Nie ma sprawdzonych metod na sukces, trzeba być kreatywnym i wytrwałym. Im ciężej na początku, tym większa satysfakcja na końcu.

  • Jak zwykle cała masa motywujących i inspirujących od Ciebie wskazówek. Jak zwykle leci do zakładki „Ulubione”. Niedługo zacznie brakować w niej miejsca 😉 Pozdrawiam serdecznie.

  • Konsekwencja. Pasja. Profesjonalizm. Wartość. Wiarygodność. To moja piąteczka, którą staram się kierować (oczywiście wpadają tu także inne istotne określenia :D) Ciekawy post z duuużą dozą pozytywnych i kreatywnych myśli!

  • Dzięki. Jestem na początku tego maratonu, przede mną długa droga. Parę Twoich myśli bardzo przypadło mi do gustu. Zaufanie, marketing, cierpliwość oczywiście 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *