Jak skutecznie promować bloga

jak skutecznie promować bloga

jak skutecznie promować bloga

W internecie znajdzienie rozliczne szkoły, rozliczne recepty na popularność, różne receptury skutecznej mikstury na blogowy sukces. Czy to 70 % wysiłku włożonego w tworzenie treści, a 30 % w promocję. A może na odwrót : 70 % promocji i 30 % pisania.

Jedno jest pewne bez skutecznej promocji nie da się wypłynąć. Najlepszy tekst rzucony do sieci (bez promocji) przepadnie z kretesem. Trzeba dać mu dyskretnego (acz skutecznego) kopa marketingowego, by popchnąć go do przodu.

W myśl zasady, którą lubię sobie sama powtarzać (bo mam z nią problem, po prosu za dużo piszę) :

Jeżeli piszesz tyle, że nie starcza Ci już czasu na promowanie tego, co piszesz to znaczy, że za dużo piszesz.

Proste i celne, aż do bólu.

Codziennie do sieci dodawnych jest 2-3 miliony nowych wpisów. Wiele z nich i tak zatonie w natłoku. Przebić się uda tylko nielicznym. Jak im pomóc, by nie zginęły?

Jak skutecznie promować bloga?

jak skutecznie promować bloga

1. Po pierwsze CONTENT, czyli dobre treści.

Evergreen content. Nieśmiertelny kontent. Bo kontent jest królem.

Content is king.

Kominek nazywa to koniecznością dawania smakowitego papu czytelnikowi. Ale ponieważ tworzenie nowych wpisów na bloga jest czasochłonne, lepiej pisać o rzeczach, które tak szybko się nie dezaktualizują. Czyli tworzyć tzw „evergreen content” (wiecznie zielony i pachnący świeżością). Wyposażyć w niego bloga (a dokładnie jego archiwa). Tylko od czasu do czasu przypominać te starsze (niestarzejące się wpisy) nowym czytelnikom. To gwarantuje regularne wejścia z wyszukiwarek. Może stanowić nawet sporą część ruchu na blogu.

2. Pisz o tym, co interesuje ludzi.

Wcale nie kwestionuję tu tego, że trzeba mieć swój pomysł na bloga i temat. W myśl zasady, że Twoja tematyka jest w Tobie. Bo trudno pisać zajmująco o czymś, co w ogóle nas nie interesuje.

Ale chodzi o to, by z tego co nas interesuje, wybrać tematy, które ludzie najchętniej wpisują do wyszukiwarki. Znajomość problemów, które nurtują innych i rozwiązywanie ich może być kluczem do stworzenia popularnego bloga.

Kiedyś fajną radę dał w tym zakresie Sławek Gdaq (nasz rodzimy specjalista od SEO):Wywiad ze Sławkiem znajdziecie tutaj

„Pisz o tym, czego ludzie szukają w Google”.

jak skutecznie promować bloga

Są do tego narzędzia typu Google Planner, w którym możemy sprawdzić ile razy dana fraza czy wyrażenie jest wpisywane do wyszukiwarki w przeciągu miesiąca. Zajrzyjcie do wpisu Marty o tym, jak sprawdzic zainteresowanie swoim biznesem.

Pomocny może być zwyczajny banalny « szczęśliwy traf », czyli zwroty, któe życzliwie podsuwa nam Google, kiedy zaczynamy wpisywać nasze zapytanie w okno wyszukiwarki. I to działa.

 

jak skutecznie promować bloga

jak skutecznie promować bloga
Wiecej podpowiedzi znajdziecie pod wynikami wyszukiwania

Fajnie napisała mi o tym Judyta z bloga Zudit, której blog zaledwie po kilku miesiącach istnienia wspiął się na wyżyny popularności (finał Onet Blog Roku, miejsce wśród nadziei blogosfery w rankingu Kominka). Tak na marginesie, przygotowuję dla Was wpis z poradami popularnych blogerów – już wkrótce.

„Zaledwie kilka miesięcy blogowania i finał Onet Blog Roku, Tytuł Nadziei Roku u Tomka Tomczyka, kilka innych wyróżnień, zaproszenie do telewizji. Stało się tak, ponieważ miałam spore doświadczenie w pracy w internecie – przed blogiem zawodowo pracowałam jako dziennikarz, krótko także jako rzecznik prasowy, prowadziłam dwa portale, wiedziałam, jakie tematy są klikalne, które teksty dobrze trafiają w emocje czytelników”.

3. Zoptymalizuj wpis pod kątem SEO.

To też działa. Ostatnio korzystam w tym zakresie z wtyczki na wordpressa SEO by YOAST. Pomaga mi znaleźć frazy, na które staram się wypozycjonować dany wpis. A następnie sprawdza wpis pod kątem danego wyrażenia i podpowiada co by tu jeszcze poprawić. Chociażby dodać opisy do zdjęć, inaczej Google ich nie widzi.

Dlatego staram się trzymać sprawdzonej zasady:

jeden post – jeden temat.

Nawet nie wiecie jak mi ciężko, bo zawsze gdzieś mnie ciągnie na pobocza, by zahaczyć o dodatkowe wątki.

Podobnie staram sobie założyć jedną frazę kluczową, na którą chcę wypozycjonować dany post. Często po prostu zaglądam do Google i sprawdzam, co podsunie mi szczęśliwy traf. Następnie dodaję tę frazę w opisach zdjęć. Ewentualnie staram się dorzucić ją gdzieś w pierwszym akapicie, albo przemycić w którymś podtytule. I to działa. A przynajmniej odkąd to robię moje statystyki w końcu (po wielu miesiącach przestoju) ruszyły z miejsca.

jak skutecznie promować bloga

Ale blog, strona czy jakakolwiek rzecz w sieci, to platforma. Jak to genialnie powiedział Michael Hyatt:

w dzisiejszych czasach platformy buduje się z ludzi, z kontaktów, z relacji.

Te są najważniejsze. Bo roboty nie zapisują się na newsletter, nie polecają naszych wpisów swoim znajomym, nie lajkują i nie kupują żadnych produktów. A kontakty z innymi ludźmi, choćby te wirtualne są bardzo ważne dla rozwoju bloga czy biznesu on-line.

4. Buduj kontakty w blogosferze. Komentuj na innych blogach.

Bloger bez kontaktów jest jak bez ręki. Przeżyjesz, ale mistrzem świata w klaskaniu nie zostaniesz. To Kominek.

Dlatego warto rozejrzeć się po blogosferze, poszukać osób, które blogują na pokrewne tematy, odezwać się do nich, zostawić komentarz (jeden, drugi, trzeci), postawić lajka, może zaprosić do jakiegoś wspólnego projektu. To właśnie w ten sposób zdobędziecie pierwsze komentarze czy lajki. Są one na pewno ważne z punktu widzenia potencjalnych reklamodawców (zainteresowanych współpracą). Np hash.fm bierze je pod uwagę w swoim algorytmie.

Ale patrzą na nie również Google, czy Facebook i wliczają je do swojego algorytmu. Im częściej dany wpis jest komentowany czy lajkowany, tym więcej łapie tu punktów i pewnie tym chętniej Google popchnie go do przodu. W końcu tego oczekują od niego internauci: podsuwać im dobry content (taki, na który ludzie reagują).

Tylko osoby o ustalonej pozycji w blogosferze mają w bród komentarzy pod każdym postem i wcale nie muszą się nikomu za nie rewanżować. Ale te osoby pracowały na to latami (i teraz w pewnym sensie odcinają kupony). Co więcej wielu świeższych blogerów śpieszy do nich po każdej publikacji kolejnego wpisu, by znaleźć się jak najwyżej na liście.

Jak nawiązywać kontakty w blogosferze?

Po pierwsze komentować, uczestniczyć w spotkaniach (nie ma jak relacja na żywo z drugim człowiekiem). Ale można również dołączyć do różnych grup blogerskich np na Facebooku.

Ja z całego serca zapraszam Was do utworzonej przeze mnie Grupy Wzajemnego Wsparcia i Wzajemnej Promocji dla blogerów.

Można uczestniczyć w różnych akcjach organizowanych na innych blogach i przy okazji odwiedzać innych uczestników: wyzwania, linkowania czy linkowe party itp.

jak skutecznie promować bloga

5. Budowanie relacji z czytelnikiem. Wyjście na przeciw czytelnikom.

Kiedy zaczynałam pisać bloga przeczytałam fajną radą, która i dzisiaj nic nie straciła na swojej aktualności.

Szukaj czytelników w miejscach, w których bywają osoby zainteresowane Twoją tematyką.

Tu znowu wracają pokrewne tematycznie blogi. Komentarz zostawiony pod postem na dany temat to kolejny drogowskaz zostawiony w sieci, który prowadzi na Twojego bloga. Bez tych drogowskazów jak to fajnie powiedział Michael Hyatt:

 « Postawienie strony to jak postawienie billboardu na pustyni 10 mil od najbliższej drogi ».

Bez prowadzących do niej drogowskazów?

Czy zauważyliście, że niektóre firmy sprytnie starają się podpiąć swój link w komentarzach pod wpisem, który dotyczy ich zakresu działania? Oczywiście te wysyłane przez roboty często są automatycznie odsiewane. Dlatego czasami takie komentarze ktoś skrobie ręcznie. Mam taki wpis o ekologicznym sprzątaniu , który wciąż « atakują » firmy produkujące środki czystości.

Że to niby: „Często stosuje naturalne środki tj ocet czy kwasek cytrynowy. Nie zawsze jednak to działa. Ostatnio znalazłam sklep internetowy z biologicznymi środkami czystości ….. Produkty te mają w swoim składzie np mikroorganizmy, które skutecznie rozkładają brud nie niszcząc środowiska. Wypróbowałam płyn do udrażniania rur (te kupione w zwykłych sklepach chemicznych bardzo niszczą kanalizację). Nazywa się ….. Polecam.”

Co to oznacza? Po prostu firma, która chce się wypozycjonować na daną frazę, przejrzała wszystko to, co wychodzi w tym temacie w wynikach wyszukiwania, a potem stara się tam wkręcić, zostawić tam mały drogowskaz do siebie z linkiem.

Fora tematyczne.

Dobrym miejscem do znalezienia osób zainteresowaną tematyką są fora tematyczne. Jest ich wiele i na każdy temat. Mają swoje regulaminy. Różnie funkcjonują różni moderatorzy. Jedni zezwalają na zostawianie linków, ale w zamian oczekują uczciwego głosu w dyskusji.

Udzielanie się na forach jest pracochłonne, ale przynosi wejścia na bloga.

Swego czasu udzielałam się na forum medycyny naturalnej (pisałam wtedy bloga o zdrowiu). Przeglądałam tematy, jakie są tam poruszane. Gdy któryś pasował do jakiegoś mojego wpisu, zabierałam głos w dyskusji, wrzucałam kilka zdań (często podebranych z mojego tekstu) i dodawałam link do swojego wpisu jako rozszerzenie tematu.

To dobra metoda dotarcia do osób, które poszukują informacji na dany temat i w tym celu przeglądają dany wątek na forum. Jedna wypowiedź na odpowiednim forum (z dodanym linkiem do konkretnego wpisu) może jeszcze przez długi czas po generować dodatkowe wjeścia na bloga. Dzięki udziałowi w dyskusji na forum zdobywamy dodatkowy link (często mocny – to zależy od poziomu danego forum, czyli od tego czy zezwala na nachalny spam).

Tu oczywiście specjaliści od SEO wyjaśnili by nam, że przy zdobywaniu linków ważne jest ich zróżnicowanie. Nie chodzi o to, by mieć same linki prowadzące na główny adres bloga (czyli np w moim przypadku www.vademecumblogera.pl , ale również linki do poszczególnych wpisów.

jak skutecznie promować bloga

6. Zaangażuj swoje plemię. Zwiększ zaangażowanie swoich followersów w social mediach.

Łatwiej powiedzić, niż zrobić.

Chyba wszyscy wklejamy wpisy do kolejnych wpisów na Facebooka, Twittera i inne. I dobrze. Co więcej, kiedy piszemy kolejne posty dobrze przygotować sobie notki, które będą towarzyszyć im w social mediach.

Ale tu niestety często rozbijamy się o tamtejsze algorytmy. Np Google bierze pod uwagę autorytet danej osoby w danym medium (jego followersi i ich zaangażowanie). W zależności od niego przywiązuje mniejszą lub większą wagę do publikowanych przez nie linków. Podobnie działa algorytm Facebooka.

Dlatego nie chodzi o to, by wrzucić tu link i uciec. Warto dodać jakiś opis, krótką notkę wprowadzającą w temat, hashtagi. No i działać tu, budować kontakty, budować tu swój autorytet, lajkować i komentować u innych. Np na Facebooku możemy robić to niekoniecznie korzystając z naszego osobistego profilu, ale działać jako strona. Fajne porady na temat znajdziecie u Iwony, czyli 30 sposobow na lajki na Facebooku.

Grupy na Facebooku.

Jakiś czas temu stworzyłam Grupę Wzajemnej Promocji. O co tu chodzi? Każdego dnia uczestnicy grupy wrzucają link do wybranego wpisu z bloga czy np z Facebooka. Potem komentują i lajkują wpisy osób, które wpisały się na listę przed nimi. Oni sami z kolei otrzymają lajki i komentarze od tych, którzy przyjdą po nich. Osoby z początku listy po zakończeniu danej zabawy komentują u tych z samego końca. W ten sposób każdy uczestnik ma zagwarantowane 5 komentarzy pod danym wpisem. Dany wpis można podsunąć w grupie kilkakrotnie. Za każdym razem uczestnicy trafiają na nowe osoby i budują nowe relacje.

Jeżeli udział w czymś takim (w Grupy Wzajemnej Promocji) Was interesuje, to serdecznie zapraszam. Bo w grupie siła. Popychajmy wzajemnie swoje wpisy.

A dodatkowo post z lajkami czy z komentarzami ma większe szanse na przebicie się w wynikach wyszukiwania. Nowy komentarz to jednak zawsze jakaś dodatkowa (nowo dodana) treść. Wyszukiwarki widzą, że coś się na danej stronie dzieje: ktoś komentuje, lajkuje, reaguje. A przy okazji treść się aktualizuje.

7. Pisz regularnie.

Jeżeli na blogu nic się nie dzieje – czytelnicy odchodzą. Dodatkowo każdy nowo opublikowany tekst to zaproszenie dla wyszukiwarek do odwiedzenia bloga. Ale też im więcej piszemy, tym łatwiej nam to przychodzi. Zdobywamy doświadczenie. Wiemy jakie tematy czy jakie posty wywołują największe zainteresowanie, najgorętszy odzew u czytelników.

Oczywiście w tym celu warto analizować statystyki. Na chwilę oderwać się od procesu twórczego i poświęcić trochę czasu na coś bardzo prozaicznego. Ale jechanie dalej bez jakiegokolwiek wglądu w statystyki, jest jak prowadzenie nocą samochodu bez włączonych świateł. Szybko « wyhamujemy » na jakimś drzewie i już nie pojedziemy dalej.

8. Siedzisz na pokładach złota, a o tym nie wiesz. Przypomnij starsze wpisy.

Spędzamy tyle czasu tworząc nowe treści, po to tylko by zaistniały na blogu jeden jedyny raz, przez kilka dni do opublikowania kolejnego wpisu.

Ale jest na to jeszcze jedna metoda. Po prostu tworzyć tzw evergreen content, czyli wpisy, które nigdy się nie zdezaktualizują i cały czas będą gwarantować wejścia z wyszukiwarek.

A to oznacza powrót do punktu wyjścia, czyli

CONTENT IS KING.

Czyli jednak to, o czym piszemy jest bardzo ważną rzeczą. Twórzmy dobre treści, ale nie zapominajmy o ich promocji.

Pozdrawiam serdecznie

Beata

Podobne wpisy:

Jak pozycjonowac bloga, czyli moje plany na wiosenne porzadki.

Jak zostac znanym blogerem.

Google Planner Jak to działa?

jak skutecznie promować bloga

jak skutecznie promować bloga

jak skutecznie promować bloga
Wpisałam fraze pisanie bloga. Zauważcie, że cieszy sie najwiekszym zainteresowaniem w styczniu. Czyżby pod wpływem noworocznych postanowien?

 

Beata Redzimska Vademecum Blogera
Beata Redzimska

Zapisz się na Newsletter

More from BEATA REDZIMSKA

Szukasz pomysłu na bloga? Co to jest blog lajfstajowy?

Przypomniała mi się historia pewnej śpiewaczki operowej, która chronicznie bała się o...
Read More

84 komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *