Jak pozycjonować stronę czy e-sklep? Rozmowa ze Sławkiem Gdakiem.

jak pozycjonować stronę Slawek Gdaq

Mam zaszczyt gościć na blogu Sławomira Gdaka czołowego polskiego specjalistę od SEO (search engine optimisation – czyli od pozycjonowania i optymalizacji stron pod kątem wyszukiwarek). Korzystam z okazji, by spytać o pracę pozycjonera i o to, co warto robić we własnym zakresie, by wypozycjonować swojego bloga czy e-sklep.

Przypominam jednocześnie, że macie możliwość zapisania się na newsletter pisany przez Sławka: zupełnie darmowy i niezobowiązujący (aczkolwiek zawierający wiele przydantych informacji w zakresie pozycjonowania).

Sławku, sam piszesz bloga – jako element budowania wizerunku eksperta od SEO. Ktoś podsunął Ci ten pomysł kilka lat temu i okazało się to strzałem w dziesiątkę. Czy mogłbyś powiedziec więcej o Twoim blogu (tutaj link) i o Twoim doświadczeniu jako bloger?

Bloga regularnie prowadzę od 2009 roku.Na początku pisałem o grafice, ebiznesie, pozycjonowaniu czyli wszystkiego po trochu i potrafiłem pisać nawet kilkadziesiąt postów w miesiącu. Nie zwracałem uwagi na to czy ktokolwiek chce to czytać 🙂

Nie były to artykuły najwyższych lotów, ale miałem poprostu potrzebę podzielenia się z innymi tymi informacjami.

Z czasem seo zaczęło mnie wciągać co raz bardziej i na przełomie 2010 i 2011 blog przekształcił się tylko na seo blog.

Póki pracowałem na etacie łatwiej było mi pisać bloga, bo po pracy zawsze był na to czas, a pisanie było dla mnie ogromną frajdą.

Co więcej uzależniłem się od pisania i gdy nic nie napisałem np. przez 1-2 tygodnie miałem poczucie winy 🙂 To wielka frajda gdy pisałem po czym otrzymywałem komentarze, że komuś to pomogło.

W czerwcu 2013 roku porzuciłem etat i tu zaczęły się troche schody, „bo przecierz trzeba zarabiać” i blog zszedł na drugi plan. Nie docierało do mnie, że blog to fundament mojej firmy i muszę blogowanie traktować jak pracę i wpisać go w harmonogram zajęć.

Jako pozycjoner i bloger jakie wskazówki dałbyś początkującym blogerom?

Najważniejsza wskazówka jaką mogę dać to:

„Pisz o tym czego ludzie szukają w Google” 
 
To był błąd, który sam popełniłem. Pisałem o tym co mnie interesuje, a nie o tym o czym ludzie chcą czytać i przez długi czas pisałem „do ściany” nie mając żadnego odzewu od czytelników.

Radzę każdemu kto bierze się za blogowanie, kto nie chce czekać na efekt tyle co ja 🙂
 
– sprawdz popularność tematu o którym chcesz pisać w bezpłatnym narzędziu Google Planner, aby nie pisać o czymś co zupełnie nie zainteresuje czytelników.

W tym narzędziu możesz bezpłatnie wyszukiwać słowa kluczowe i sprawdzić ile osób w miesiącu go poszukuje. Jeśli słowo jest odpowiednio niszowe tzn. niezbyt konkurencyjne to Twoja strona szybko wejdzie na nie do wyników top 10 Google, a Ty nie tylko będziesz mieć wejścia od swoich stałym czytelników, ale także i z Google, a co najważniejsze zupełnie bezpłatnie 🙂

Zagadnieniu wyszukiwania fraz kluczowych poświęciłem całe moje szkolenie Łowca Fraz

Nie jestem specjalistą od blogowania :), ale z mojego doświadczenia wynika, że powinno się trzymać jakiejś małej niszy jeśli chce się wykreować jako specjalista.

Ciężko byłoby mi pisać na tak dobrym poziomie o grafice, pozycjonowaniu, projektowaniu stron, marketingu… Poza tym te tematy interesują zupełnie inne osoby i nawet gdybym chciał pisać o nich wszystkich, to polecałbym otworzyć kilka zupełnie niezależnych blogów.

Wybacz Beata, ale muszę powiedzieć o jeszcze jednej ważnej rzeczy 🙂

Plan jest najważniejszy!
Znałem wiele osób, które mi powiedziało: „Wiesz co Sławek otwieram bloga”.

Ale gdy pytałem o czym będzie, czy mają już listę tematów na najbliższe 3 miesiące to nastawała cisza, a blogi znikały po kilku tygodniach.

Blogowanie szczególnie na początku kiedy nikt Cię nie czyta, nie komentuje, nie udostępnia i nie lajkuje Twoich treści na Facebooku nie jest łatwe. Musisz mieć nerwy ze stali i realizować swój plan bez względu na wszystko, ale jak powiedziałem wcześniej można ten model ulepszyć.

Klienci często proszą mnie o analizę fraz kluczowych w ich branży właśnie po to, aby mieć listę tematów na najbliższe 6 czy 12 miesięcy, które zagwarantują im wejścia na stronę z mało popularnych fraz kluczowych.

W jednym z moich szkoleń uczę krok po kroku jak wyszukiwać frazy właśnie po to, aby przyspieszyć ten proces.

Wśród czytelników mojego bloga są osoby prowadzące małe sklepy internetowe ( np z własnymi wyrobami) na osobnej platformie typu Allegro, Etsy, Da Wanda itp, które równolegle piszą bloga, jak również osoby, które zaczynają blogować po to, by przygotować teren pod własny e-sklep.

Z punktu widzenia speca od SEO radziłbyś raczej budowanie swojego e-sklepu na własnej domenie i pozycjonowanie go od zera, czy skorzystanie z popularnej platformy (typu Etsy, Allegro itp) i odsyłanie na nią potencjalnych klientow ze swojego bloga.

Rzeczywiście od strony seo ze względu na możliwość pełnej modyfikacji skryptów, lepiej by było skorzystać z skryptu instalowanego na własnym serwerze, ale wiem, że korzystanie z zewnętrznych platform też ma bardzo wiele zalet jak np. łatwość rejestracji baz danych w Giodo, dbanie przez support o bezpieczeństwo skryptów, aktualizacje oprogramowania w cenie, dostęp do supportu…

Osobiście w 2014 roku przeniosłem całą swoją sprzedaż do zewnętrznej firmy, aby zapomnieć o problemach technicznych i móc skupić się na biznesie.

Zaintersowanych opcją 2 zapraszam do artykułu „Przyjazne w pozycjonowaniu sklepy internetowe!”

Często piszesz w swoim newsletterze, że dobry „content” (czyli dobre treści) to podstawa. Ale przecież tylu jest dobrych zapomnianych autorów?

W jakim kierunku Twoim zdaniem będzie ewoluować SEO, czyli co robić, by nie zniknąć z radaru wyszukiwarek i długofalowo piąć się w górę?

Wszystko wskazuje na to, że co raz bardziej idziemy w stronę content marketingu. Seo będzie nam cały czas towarzyszyć, ale dużo mniej agresywnie jak kiedyś.

Musimy dbać o linki naturalne, najlepszej jakości, a je pozyskujemy m.in. pisząc wartościowe treści na własnej stronie.

Ważne są też wywiady, wpisy gościnne i inne formy współpracy z blogerami, portalami.

Dla osób, ktore chciałyby skorzystać z pomocy specjalistów: Jak dobrze wybrać firmę pozycjonerską?

Jak sprawdzić, czy firma ktorej zleciliśmy wypozycjonowanie naszej strony robi to rzetelnie, bez generowania jakiś spamowatych linków, co potem się na nas zemści.

Jak dobrze wybrać firmę pozycjonerską to temat na oddzielny wywiad, natomiast sugerowałbym poprostu szukać firmy z polecenia.

Jeśli mamy odpowiednią wiedzę to możemy wykupić raport linków dla domeny np. w majestic seo i przeanalizować linki prowadzące do naszej witryny. Jeśli zaś takiej wiedzy nie posiadamy to warto co jakieś pół roku zlecić taką analizę osobie/firmie z zewnątrz.

Czy decyzja o zleceniu usługi pozycjonowania zewnętrznej firmie jest decyzją długofalową i bez odwrotu?

Czy mamy możliwość wycofania się z niej w każdym momencie? Bo co będzie jeżeli firma odetnie nam linki pochodzące z kontrolowanych przez siebie stron?

Firmy pozycjonerskie zawsze podpisują umowy na 12, 24, 36 miesięcy i z reguły ciężko się z nich wycofać, choć czasami w przypadku braku efektów można to zrobić. Wszystko zalezy od umowy jaką podpiszemy więc proponuje się z nią dobrze zapoznać.

Jeśli firma wygenerowała nam dobre efekty w seo, raczej nie będziemy z niej rezygnować. Jeśli nie uzyskała satysfakcjonujących rezultatów wtedy najprawdopodobniej myślimy o rezygnacji, ale też wiele na tym nie tracimy z powodu odcięcia linków.

Jeśli efekty są, a z jakich kolwiek innych powodów musimy zrezygnować ze świadczenia usługi przez tę firmę to wtedy rzeczywiście jest spore ryzyko, że nastąpią spore spadki.

Prowadzenie działań content marketingowych, posiadanie listy e-mailowej, funpage strony na facebooku… Takie działania pozwalają nam się oduzależnić od agencji seo i zdecydowanie polecam prowadzenie dodatkowo takich działań.

Ile kosztuje pozycjonowanie strony przez zewnętrzną firmę ? Jakich stawek należy się tu spodziewać?

Tutaj nie ma reguły. Jedna firma za te samo zlecenie weżmie 500 zł, a inna 2500 zł. Wszystko zależy od tego co to są za frazy, jakimi sposobami jest pozycjonowana domena, jaki model rozliczeniowy został przyjęty… Jest tutaj zbyt dużo zmiennych, aby móc łatwo odpowiedzieć na to pytanie.

Na co patrzy na danej stronie pozycjoner, kiedy ma zabrać się za jej wypozycjonowanie ?

To może krótko i w punktach, zwracamy uwagę m.in. na:

  • meta tagi
  • tytuły stron
  • linkowanie wewnątrz
  • optymalizację contentu – używanie odpowiednich znaczników html
  • przyjazność adresów url
  • mapę strony
  • plik robots
  • przekierowania
  • dostępność strony pod kilkoma adresami url

Dziękuję za rozmowę i pozdrawiam serdecznie

Dzięki Beata 🙂

Życzę sukcesów Tobie i Twoim czytelnikom.

Zapisy na newsletter Sławka Gdaka:

jak pozycjonować stronę

Jeżeli pomogłam, zaciekawiłam lub rozbawiłam znajdziesz mnie na FB:

Zapisz się na Newsletter

  • Anonymous

    Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

  • Bardzo fajny artykuł chodź niestety jest tu wiele stwierdzeń których jeszcze nie rozumiem,jeszcze długa droga przedemną,ale nie martwię się i powoli idę w wyznaczonym kierunku z moim blogiem. pozdrawiam Beatko!

  • :)

    Ciekawy artykuł.

  • Polecam poczytać więcej artykułów Sławka Gdaku Gdaka 😉 Prowadzi super blog, z którego ‚świeży’ pozycjoner powinien czerpać garściami!

  • Mam złe doświadczenia z firmami seo i teraz sam zająłem się pozycjonowaniem niewielkiego biznesu. Przynosi to więcej efektu, sam zdobywam wiedzę i jeszcze na tym oszczędzam pieniądze. Czas oczywiście mógłbym spożytkować na inne rzeczy, ale nie jest to czas stracony. Mam kontrolę nad tym co dzieje się z moją stroną.

    • Templates4free

      Myślę że jak się zapłaci odpowiednio to i firmy SEO odpowiedzialne się znajdą, czasem trzeba to przemyśleć, bo samemu można mierne skutki osiągać jeśli nie ma się odpowiednich umiejętności…
      Darmowe szablony na Bloggera

  • Fajny artykuł 🙂 Przeczytałam z zapartym tchem…chociaż nie wiem czy wszystko zrozumiałam 🙂 Pozdrawiam, Aga

  • Fajny artykuł! Choć wielu pojęć jeszcze nie rozumiem, to zawsze jest inspiracja do rozwoju!
    Pozdrawiam, martynika

  • Okazuje się, że jeszcze dużo muszę się nauczyć. Co to znaczy „dostępność strony pod kilkoma adresami url”?