Jak promować bloga i jak zdobywać coraz to nowych czytelników?

Jak promować bloga

Jak promować bloga

Uruchomić blog to jedno, a przekształcić go w popularną i odwiedzaną stronę to już inna para kaloszy. Do tego trzeba czasu, wytrwałości, regularnej pracy, taktyki i pewnej dozy dyskretnego marketingu. Bo czytelników trzeba poszukać na zewnątrz bloga. Gdzie? Na pokrewnych tematycznie stronach (blogach), na forach, w mediach społecznościowych. No i jeszcze zachęcić do tego, by zajrzeli do nas. Jak to zrobić?

Jak promować bloga?

1. Punktem wyjścia są dobre treści.

Bez nich żaden marketing cudu nie zdziała.

Tzn sprawi, (jak to ujął powiedział pewien guru marketingu), że zły produkt szybciej wyląduje w koszu na śmieci. Co kryje się pod pojęciem „dobre treści”?  Dobre to znaczy, które:

  • Interesują ludzi.
  • Pomogą im rozwiązać konkretny problem. W tym kontekście każde słowo czy zapytanie  wpisywane do wyszukiwarki przez internautów jest takim potencjalnym problemem.
  • Dają wartościowe, użyteczne, sprawdzone porady lub zapewniają rozrywkę.
  • Takie treści są chętnie przesyłane dalej. A czasami  nawet „wirusowo” rozprzestrzeniają się po sieci. Co oznacza, że Twoi czytelnicy stają się ambasadorami Twojego bloga. 


2. Media społecznościowe.

Ale do tego wiedzie bardzo długa droga. Wspinając się po niej, nie powinieneś pominąć mediów społecznościowych jak Facebook, Twitter, Pinterest, Instagram i podobne.

Pierwszym krokiem jest stworzenie tu Twojego profilu. Kolejnym zainstalowanie przycisków, umożliwiających czytelnikom dzielenie się dalej Twoimi wspaniałymi (podanymi z pasją) … artykułami. Media społecznościowe są do tego wymarzonym miejscem. Czasami dzieje się to bardzo szybko. Wystarczy zabawne zdjęcie, które po prostu … chwyci. Niemniej bardzo często trzeba włożyć w to niemało swojego czasu, pracy i testowania najróżniejszych rozwiązań.

Po drodze okazuje się, że media społecznościowe to straszny pożeracz czasu!  

Wielu doświadczonych blogerów radzi, by na czas pisania nowego wpisu, po prostu odciąć się od nich. By niepotrzebnie nie dać się rozpraszać. Takie rozproszenie uwagi na pewno szkodzi naszej efektywności.

Innym pomysłem byłoby zautomatyzowanie naszej obecnoście w mediach społecznościowych. To kwestia oszczędności czasu. Bo trudno być na wszystkich „frontach” na raz. Niemniej automaty, zautomatyzowane publikacje nie zastąpią tam naszej obecności i bezcennej (jeżeli chodzi o budowanie tam zaangażowania) interakcji z innymi użytkownikami danego social medium.

Przy czym warto mieć na uwadze jedno:

W mediach społecznościowych przede wszystkim nie należy być egoistą.

Zanim coś otrzymasz, musisz coś z siebie dać w zamian (prawdopodobnie podzielić się, udostępnić posty innych osób).

Niemniej warto to robić. Bo jeżeli będziesz dzielił się wpisami innych autorów w mediach społecznościowych, które okażą się przydatne czytelnikom, nie tylko wzbogacą one Twój profil. A jeszcze z czasem może ich autorzy odwdzięczą Ci się tym samym.

3. Komentowanie na innych blogach. 

Po co? Po to, by …

  • By dać się poznać.
  • Bo pomoże to w szybszym zaindeksowaniu Twoich artykułów.  Każdy zostawiony gdzieś komentarz, to kolejny link do Twojego bloga.
  • Rozejrzyj się po internecie. Poszukaj blogi (dawniej o wysokim PageRank, dzisiaj takie) dobrze wypozycjonowane w wyszukiwarkach na dane zapytanie (te są częściej odwiedzane przez roboty), na których nie ma zbyt wielu komentarzy (by nie zginąć w bezkresnej masie). A jednocześnie przyciągnąć uwagę (choćby jednorazowo) czytelników danego bloga czy strony.
  • Możesz wyszukać blogi z zainstalowaną wtyczką CommentLuv (pod komentarzem pojawi się link do Twojego ostatniego wpisu – w ten sposób szybciej go zaindeksujesz).
  • A skoro większość blogerów zostawia przesłodzone komentarze w stylu: „Super post. Jaka jesteś śliczna i fotogeniczna. Uwielbiam. Duża buzka i spadam. No i koniecznie zajrzyjcie do mnie na …. ” Odwalone. Co robić? Pasja blogowa ogarnęła pół planety. Każdy jak może chwyta czytelników. Ale wbrew pozorom jest to dobra wiadomość. Masz duże pole do popisu. Wystarczy, że w tym natłoku spamu napiszesz coś sensownego (i trochę się do tego przyłożysz).
  • Po prostu, komentując pokaż, że masz wiele ciekawych rzeczy do powiedzenia na dany temat. Może właśnie w ten sposób przyciągniesz do siebie dodatkowych czytelnkiów.
  • Jeżeli nie zgadzasz się z opinią autora, powiedz to, byle z taktem. Na nic Ci się tu zda bycie blogowym trolem (który każdego z zasady wyśmiewa i dołuje, ale to nikomu nie przysparza przyjaciół).  Post, pod którym wywiązuje się gorąca dyskusja jest nagle dużo ciekawszy. A osoba, która ją rozpętała siłą rzeczy przyciąga uwagę części audytorium.

Tu jeszcze lista blogów z comment luv Polskie blogi commentluv wypatrzona na blogu Justyny Bizdry.

 

4. Gościnne wpisy na blogach innych osób.

Spróbuj wyjść naprzeciw innym blogerom i zaproponować im napisanie specjalnie dla nich gościnnego postu na ich stronę. 

Korzyść będzie dla Was obopólna. Z punktu widzenia pozycjonowania, publikując gościnny wpis na czyimś blogu, zdobywasz link odsyłający na Twoją stronę. Do tego umieszczony w treści danego postu, a nie w stopce. Dodatkowo jest to link pochodzący z zupełnie innego adresu IP (nie z Twojego komputera, czyli jakby nie zostawiony przez Ciebie, ale zacytowany, polecony spontanicznie przez drugą osobę). Na to Google też patrzy.

Część czytelników danego bloga prawdopodobnie pójdzie za danym linkiem (przy dobrej jakości napisanego przez Ciebie wpsiu) i odwiedzi Twoją stronę. Powinieneś odczuć chwilowo trochę większy ruch. Przynajmniej jednorazowo. Ale może i przy tej okazji poszerzy się grono Twoich stałych czytelnkiów


UWAGA:
Jeżeli piszesz tekst z „przeznaczeniem” na cudzy blog, nie powielaj go na swojej stronie. To będzie tzw „duplicate content”. Możesz natomiast jak najbardziej opublikować jego zapowiedz z linkiem prowadzącym na stronę, na której można go przeczytać.


Jeszcze bardziej owocna może okazać się wymiana  artykułów. Jest ona interesująca z kilku powodów:

  • Bloger publikujący artykuł na Twoim blogu, wyśle na niego swoich czytelników. Prawdopodobnie z tego tytułu odczujesz przyrost w statystykach.  
  • Wzbogacisz swój blog o nowe treści, napisane przez innego autora (inny punkt widzenia, inne kompetencje).
  • Sam zaś publikując na innym blogu, masz szansę dotarcia do nowych czytelników.

Jak widzicie sposobów jest wiele. Trzeba jednak włożyć w to sporo czasu i pracy. Powodzenia.

Ze swojej strony serdecznie zapraszam Was do długo obiecywanego newslettera. Rusza już wkrótce. Zapisywać możecie się tutaj.

Pozdrawiam serdecznie.

Beata

 

 

Enregistrer

Enregistrer

Enregistrer

Enregistrer

Enregistrer

Beata Redzimska Vademecum Blogera
Beata Redzimska

Zapisz się na Newsletter

Tags from the story
More from BEATA REDZIMSKA

Jak znaleźć pomysł na siebie na Instagramie. Porcja inspiracji.

Bo można mieć tyle różnych pomysłów na Instagrama, ile istnieje różnych profili...
Read More

34 komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *