Napisz biznesplan dla Twojego bloga.

biznes plan dla bloga
biznes plan dla bloga
Jeżeli samo słowo biznesplan już na wstępie studzi Twój entuzjazm, bo bardziej kojarzy Ci się z zawiłymi obliczeniami, pragnę Cię uspokoić: żadnych cyfr (rachunków, czy matematycznego główkowania) nie będzie.
 
Po co więc cały ten  biznesplan do blogowania? Do czego będzie Ci potrzebny?
 
Bo przecież blog sam w sobie biznesem nie jest. Choć często mu towarzyszy. Bywa, że jest zakładany z myślą o przekierowaniu części ruchu na właściwą stronę firmową. A czasami po prostu blog rozwija się w całkiem dynamiczny interes. Bo blog jest świetnym narzędziem marketingowym, które można wykorzystać na wiele różnych sposobów.
 
Stąd rzetelnie przygotowany i dogłębnie przemyślany biznesplan pomoże Ci w stworzeniu spójnej koncepcji tego, o oczym i dla kogo będziesz pisał.
 
Bo pisanie biznesplanu to nic innego jak przelanie na papier Twoich luźnych, jeszcze raczkujących marzeń, zamierzeń i motywacji, które w ten sposób nabiorą wyraźnych kształtów.
 

Czemu ma służyć biznesplan? Temu:

 

  •  byś spojrzał z pewnym dystansem na swój projekt,
  • byś uświadomił sobie jego słabe strony. Ale nie po to, by się zniechęcił. Wręcz przeciwnie, byś potrafił zachować entuzjazm, mimo napotykanych trudności i momentów zwątpienia (no bo, któż ich nie ma?),
  • A przy okazji pisanie biznesplanu zmusi Cię do dopracowania swojej wizji. Wiadomo, że diabeł tkwi w szczegółach,
  • byś sprawniej wystartował, nie tracąc czasu na chaotyczne miotanie się między zmieniającymi się koncepcjami, stylami lub co gorsza tematami. To niechybnie zniechęci Twoich pierwszych stałych czytelników.
  • Byś zaglądał do niego od czasu do czasu, by zorientować się, co już udało Ci się zrealizować.  By to mobilizowało Cię do dalszego wartościowego blogowania.

Jak przygotować blogowy biznesplan?

 

Proponuję Ci zestaw 10 pytan (do przemyślenia), dotyczących Twojej wizji blogowania, Twoich motywacji, tego co chcesz w blogowaniu (lub poprzez blogowanie) osiągnąć i jak to zrobić. Mam nadzieję, że pomoże Ci to “zobaczyć jaśniej”. Oczywiście to żaden oficjalny dokument. Przygotowujesz go na własne potrzeby. Zrób więc go w takiej formie, w  jakiej Ci najbardziej odpowiada. Bylebyś sam umiał się w tym połapać.
 
Oto lista pytan do przemyślenia.
 

1. O czym chcesz pisać bloga?

Postaraj się jak najdokładniej określić Twoją niszę do blogowania. A dalej trzymaj się jej. Jeżeli po drodze przyjdzie Ci ochota, by pisać o czyms zupelnie innym, po prostu: załóż kolejnego bloga.
 
Ważne jest byś pisał o tym, co kochasz, co Cię pasjonuje. Inaczej Twoje wpisy będą mdłe, bez entuzjazmu (a ten jest zarazliwy, czasem nawet bardziej od grypy). Czytelnicy i tak  szybko to wyczują. A i Tobie samemu po krótkim czasie zabraknie tematów i motywacji do dalszego blogowania.
 

Szeroka czy wąska nisza?

 

Niekoniecznie dobrym rozwiązaniem jest wybranie bardzo szerokiej niszy. Nawet jeżeli z pozoru, wydaje Ci się, że łatwiej będzie regularnie coś nowego dorzucać. Ale dużo trudniej jest tu przywiązać do siebie czytelnika. Specjalizując się w wąskiej niszy, łatwiej się wyróżnić (jesteś unikalny, mniej osób się na to porywa). Tak też łatwiej jest  przyciągnąć reklamodawców, którym zależy na jak najprecyzyjniejszym dotarciu do swojej grupy docelowej.
 
Pomocne Ci tu będzie przygotowanie listy słów kluczowych, które określą tematyke Twojego bloga. Następnie korzystając z narzędzi typu Google Planner możesz sprawdzić, jakie jest zainteresowanie internautów poszczególnymi słowami lub ich zestawami. A przez to ukierunkować bloga na te najpopularniejsze, a więc te, które mają największą wartość „komercyjną”. Tak, by coś konkretnego  z blogowania wycisnąć.
 
Częstym błędem początkującego blogera jest przeskakiwanie z kwiatka na kwiatek, a właśiwie z tematu na temat. Byle szybciej rozwinąć bloga, byle wrzucić na niego jak najwięcej (już mniej dbając o jakość). Tymczasem stali czytelnicy oczekują od Ciebie konsekwentnego kontyuowania jednej tematyki. Tej, która przyciągnęła ich na Twoją stronę.
 

2. Co ma być misją Twojego bloga?

Lub mowiąc prościej: Co Twój blog ma dawać czytelnikowi? Jakie problemy pomoże mu rozwiązywać?
 
Bo o wartości bloga (a ta odbija się na jego popularności i oglądalności) decyduje jego użyteczność. Ale to bardzo szerokie pojęcie. Mieści się w nim zarówno tania rozrywka (byle tylko kogokolwiek bawiła), jak i wszelkiego rodzaju praktyczne porady. Stąd dobrze jest pisać posty poradniki, w stylu: ”Jak zrobić to czy owo?”. Bo te działają jak magnez i stale przyciągają nowych czytelników.
 

3. Dla kogo będziesz pisał?

Do kogo Twój blog jest zaadresowany? Jaki jest ten Twój idealny czytelnik, do którego będziesz starał się dotrzeć? Czyli tzw grupa docelowa.
 
Postaw się na jego miejscu. Daj mu to,czego poszukuje. Najlepiej podane w takiej formie, w jakiej najlatwiej do niego dotrze ( w formie tekstu, filmu video itp itd). Tak by powracał.
 

4. Jaka jest konkurencja w Twojej niszy?

 

Rozejrzyj się jakie już istnieją blogi o pokrewnej tematyce, kto je prowadzi, w jakiej formie. Ispiruj się, wzoruj, ale nigdy nie kopiuj. Chcesz przecież stworzyć swój unikalny styl (o tym szerzej w kolejnym punkcie).
 
Nie bój sie nawiązywać coraz to nowe kontakty w blogosferze. Szczególnie cenne mogą okazać się te z Twojej niszy. Może ułattwią Ci dotarcie do nowych czytelników, chociażby dzięki zostawianiu wartościowych komentarzy na innych blogach, czy pisaniu gościnnych postów (byle nie „duplicate content” z tego, co wcześniej napisałeś u siebie).
 

5. Czym Twój blog może się wyróżnić na tle innych?

 

Tym czymś może być odmienny punkt widzenia, nietuzinkowy styl blogowania: wyluzowany, z humorem, inspirujący czy motywujący. No cóż, nie jesteś sam w swojej niszy. Ale to nie powinno Cię zniechęcać. Raczej skłonić do zastanowienia się: “Co zrobić, by czytelnik wybrał właśnie Twojego bloga?”.
 
Kluczem do sukcesu (w wielu dziedzinach, w każdym show biznesie, nie tylko w blogowaniu) jest niepowtarzalność.
 
Stwórz swój unikalny i rozpoznawalny styl blogowania, który będzie współgrał z Twoją naturą i temperamentem, a Twój blog nabierze rumienców.
 

6. Jakie są Twoje mocne strony?

 

Warto je sobie uświadomić. Nie tylko po to, by nabrać pewności siebie, ale by maksymalnie je wykorzystać do stworzenia jedynego (w swoim rodzaju) stylu blogowania. Może będzie to: żelazna konsekwencja w działaniu, upór (choćby i ośli, który w blogowaniu może okazać się zaletą), a może z innej beczki: pomysłowość, wyjątkowa lekkość pisania czy łatwość zjednywania sobie ludzi. Jeżeli posiadasz jakieś wyjątkowe umiejętności np jesteś świetnym fotografem czy nieuchwytnym hakerem, pomyśl jak je wykorzystać do ulepszenia Twojego bloga.
 

7. Jakie są Twoje słabe strony?

 

Oczywiście ideałem byłoby przekucie ich w atuty. No ale cóż, życie to nie bajka. Warto uświadomić sobie swoje własne niedostatki czy wady, choćby po to, by nie dać się zaskoczyć, czyhającym po drodze trudnościom. A przy okazji może uda Ci się cokolwiek z nimi zrobić. Np jeżeli czujesz, że jesteś informatycznym zerem, może warto choć powierzchownie, choć odrobinkę oswoić się z tym tematem. Podszkolić się na tyle, byś uwierzył w siebie i w swoje nieograniczone możliwości rozwoju. A dalej pójdzie już z górki. A reszta nie ma sensu sie przejmować. We wszystkim nie możesz być dobry. Wszystkiego nie zrobisz sam.
 
Jeżeli np masz trudności z przelaniem na papier własnych myśli, pisz tak jak mówisz, albo po prostu nagraj się, a potem całość jeszcze spisz.
 

8. Co chcesz osiągnąć dzięki blogowaniu?

 

Nie bój się wyznaczyć sobie konkretne etapy w Twojej przygodzie z blogowaniem. To pewnie i tak po drodze sie pozmienia. Ale teraz możesz dać się ponieść własnej wyobrazni. Niech ona jedna będzie granicą tego, co chcesz osiągnąć. Przecież w pozostałych punktach twardo stąpasz po ziemi. Powinno więc się zrównoważyć.
 
A tak już na poważnie i pragmatycznie, zastanów się: “Co jest Twoim celem?”: popularność, zbudowanie autorytetu w danej dziedzinie, stworzenie rozpoznawalnego e-brandu, zdobycie zaufania potencjalnych klientów (czyl tzw “inbound marketing”), duży ruch na blogu, który przekierujesz na stronę firmową (no tu może nie obejdzie się bez cyfr, ale żadnych skomplikowanych operacji matematycznych).
 

9. Jakie możliwości daje Ci wybrana przez Ciebie nisza?

 

Blog jest wspaniałym narzędziem marketingowym. Potrzeba Ci jednak będzie konkretnej motywacji do regularnej i wytrwałej pracy nad nim. Może pomoże Ci w tym to, że wyobrazisz sobie jakie produkty (własne) będziesz mógł w przyszłości na nim promować: e-booki, kursy, konsultacje czy usługi w dziedzinie, w której zbudowałeś swój e-brand, własne rękodzielo czy inne.
 

10. Jak będziesz promował Twojego bloga? Jak chcesz dotrzeć do Twojego odbiorcy?

 

W przeładowanym internecie trudno liczyć na to, że zadziała stara maksyma, którą faszerowano głowy naszym prababciom: “Siedz cicho w kącie i tak Cię ktoś tam wypatrzy”.
 
Bez odrobiny marketingu (dyskretnego, wywarzonego, przecież nikt nie lubi nachalnych handlowców) ani rusz. Pamiętaj, że najlepiej jest skoncentrować się na miejscach, w których bywają osoby zainteresowane Twoją niszą. Poszukaj ich. Może będą to odpowiednie fora tematyczne czy inne popularne blogi z Twojej niszy.
 
Czy widzisz juz jaśniej?
 
Jeżeli spodobało się, podaj proszę dalej. A ja póki co pozdrawiam serdecznie
 
Beata
Beata Redzimska Vademecum Blogera
Beata Redzimska

Zapisz się na Newsletter

Tags from the story
More from BEATA REDZIMSKA

Jak pisać bloga? Jak pisać teksty, które ludzie będą chcieli czytać?

Jak pisać bloga? Pisać prosto. Geniusz tkwi w prostocie. Są mówcy, którzy...
Read More

5 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *