Jak stworzyć bloga: O czym pisać bloga?

 jak stworzyć bloga, O czym pisac bloga ? Tworzenie bloga (2). Wybor tematyki.

O czym pisać bloga?

To chyba pierwsze pytanie, które stawia sobie każdy, kto przymierza się do założenia bloga. Jak stworzyć bloga? Bez ogólnej wizji dotyczącej tego, o czym i dla kogo będziesz pisał, dalej ani rusz.

A przynajmniej trudno będzie Ci wymyślić jakąś sensownie powiązaną nazwę domeny, proste, a zarazem chwytliwe hasło, które zdefiniuje Twojego bloga.

A zresztą, jak tu pisać kolejne wpisy (przy okazji, nie mieszając grochu z kapustą), jeżeli sami nie wiemy, czego się trzymać.

Jak stworzyć bloga?

Dlatego chciałabym zaproponować Wam proste ćwiczenie. Usiądzcie wygodnie nad kartką papieru i spróbujcie odpowiedzieć sobie na poniższe pytania. Niczym rasowy biznesmen opracowujący swój biznesplan.

1. Zdefiniuj swoje cele.

Dlaczego chcesz pisać bloga? Jaka jest Twoja motywacja? Czego oczekujesz od blogowania? Jaki cel zamierzasz osiągnąć dzięki prowadzeniu bloga ?

Czy zamierzasz pisać tylko dla własnej przyjemności, by dzielić się Twoją pasją i poznawać innych sobie podobnych pasjonatów?

Czy chodzi Ci tylko o wyrobienie własnego stylu pisania? Masz tu nadzieję, że po kilku miesiącach mozolnego blogowania język Ci się rozwiąże, pióro stanie się lżejsze, coraz łatwiej będzie Ci się wysławiać zarówno w mowie, jak i w piśmie.

Może zabierasz się za pisanie bloga (z założenia) pasjonackiego, licząc w głębi ducha, że otworzy to przed Tobą, nowe, nie do konca sprecyzowane perspektywy?

A może masz  już na starcie zdecydowanie bardziej konkretną i pragmatyczną wizję, tego co chcesz osiągnąć? Twój blog ma posłużyć Ci do budowania Twojego autorytetu w danej niszy (to tzw blog ekspercki). Ten będzie Ci pomocny w dalszym rozwijaniu Twojej działalności gospodarczej.

Twój blog ma być platformą do promowania Twojej e-marki (e-brandu), e-sklepu, czy własnej twórczości (literackiej, rękodzieła …). Publikując użyteczne porady, wartościowe informacje, czy ciekawostki z branży pragniesz przyciągnąć nowych klientów i zbudować w ten sposób zaufanie do swojej marki. Na tym polega tzw inbound marketing. Coś za coś (np blog firmowy dostarczajacy czytelnikom fachowe porady sprzężony z e-sklepem).

2. O czym chciałbyś pisać?

Zanotuj Twoje pierwsze, spontaniczne pomysły. Nawet te najbardziej szalone, fantastyczne lub z pozoru zupełnie bezwartościowe. Może to właśnie z nich uda Ci się wycisnąć coś naprawdę wyjątkowego? Taka prywatna burza mozgów.

A teraz zastanów się: na czym się znasz? W jakiej dziedzinie posiadasz pewien zasób wiedzy? Albo przynajmniej masz regularny dosęp do nowych materiałów?

Zestaw razem odpowiedzi na obydwa pytania. Czy pokrywają się ze soba? Jeżeli tak, ułatwi Ci to wybór. Jeżeli nie, nic nie szkodzi. W blogowaniu najważniejsza jest wytrwałość i pasja. Trzeba włożyć w to dużo wysiłku i serca po to, by pewnego dnia zebrać plony.

Jeżeli już zaczyna się przed Tobą wyłaniać jakaś konkretna tematyka, to zastanów się, czy wokół niej będziesz w stanie rozwijać swojego bloga … przez całe życie. Czy masz dosyć zapału, entuzjazmu, cierpliwości, by zmierzyć się z nią długofalowo?

Choć prawdą jest, ze zagłębiając się w daną tematykę, będziesz znajdował coraz to nowe pomysły na kolejne wpisy.

Zastanawiasz się: jak stworzyć bloga, raczej zastanów się:

3. W czym Twój blog może być użyteczny dla innych?

Jakich konkretnych informacji z Twojej dziedziny najczęściej poszukują internauci?
Pisz o tym, co jest przydatne dla innych. Czytelnicy będą wracać na Twoją stronę, tylko jeżeli zapamiętają ją jako wartościową (i użyteczną dla siebie). Twórz treści użyteczne dla Twoich czytelników. No i nie zaśmiecaj bloga byle czym. Szkoda na to czasu. Twoich czytelników i Twojego.

Możesz podeprzeć się tu narzędziami takimi jak Google Planner, które pokażą Ci jakie jest „zapotrzebowanie” na dane słowo kluczowe (liczba wyszukiwan). Lub jeszcze lepiej rozejrzyj się po tematycznych forach dyskusyjnych: jakie tematy wywołują tam największe poruszenie (najwięcej głosów w dyskusji) pośród forumowiczów.

4. Kto ma stanowić Twoją grupę docelową?

Wyobraź sobie osoby, do których będziesz się zwracał. Spróbuj postawić się na ich miejscu. W ten sposób łatwiej będzie Ci dla nich pisać (i łatwiej Ci będzie do nich dotrzeć). Jakich informacji mogą poszukiwać Twoi potencjalni czytelnicy? Czy możesz im je dostarczyć (np użyteczne porady, proste obrazowe objaśnienia).

5. Jakim językiem powinieneś pisać, by dotrzeć do Twojego odbiorcy?

Innym językiem będziesz zwracał się do komputerowego geeka, a innym do gospodyni domowej (pisząc na ten sam temat). To żaden seksism. Sama jestem jedną z nich.

Wybierz styl najbardziej odpowiadający Twojemu odbiorcy. Nawet o fizyce nuklearnej można pisać w prosty sposób. W tym cała sztuka.

Weź też pod uwagę to, jakim językiem najłatwiej jest Ci się wysławiać: na kontrolowanym luzie, przekładając z polskiego na nasze, w poprawnej “miodkowej” polszczyźnie itp.

Wybierz styl, który najbardziej pasuje do Twojej osobowości. Bo nie da się iść wbrew naturze.

Zastanawiasz się: jak stworzyć bloga, raczej zastanów się:

6. Jak chciałbyś, aby Twoj blog był postrzegany przez innych?

Czy chciałbyś, aby odwiedzający zapamiiętałTwoją stronę jako:

  • lekką, poczytną, przystępną, przyjemną,
  • dostarczającą dobra rozrywkę,
  • pełną użytecznych porad i sprytnych wskazówek,
  • skarbnicę rzeczowych informacji, stanowiącą poważny autorytet w swojej dziedzienie, porównywalną pod względem rzetelności do stron rządowych lub edukacyjnych.

 

 7. Wymyśl krótkie chwytliwe hasło.

Takie, które w skondensowany, a zarazem działający na wyobraźnię sposób zdefiniuje Twój blog. Potrzebne Ci będzie ono przy zakładaniu konta.

Moim (wymyślonym na szybko) “jak pisać poczytego bloga” nie błysnęłam ani kreatywnością, ani dowcipem, ani pomysłem.

Ale jestem pewna, że Tobie, jeżeli tylko dasz sobie trochę czasu, uda się wymyślć coś na prawdę wyjątkowego. Zresztą na niektórych platformach (np wordpress.com i blogspot.com) możesz bezproblemowo zmieniać je i ulepszać.

Jeżeli spisałeś swoje odpowiedzi na kartce papieru, zachowaj ją i zaglądaj do niej od czasu do czasu. Zobaczysz, co udało Ci się zrealizować, a co jest jeszcze przed Tobą. To może okazać się bardzo motywujące i pouczające. Ale wez pod uwagę to, że niektóre pomysły mogą ewoluować w czasie. I to w całkiem nieprzewidywalny sposób.

W każdym razie życzę Ci owocnego blogowania.

Pozdrawiam serdecznie

Beata

Podobne posty:

Napisz biznesplan dla Twojego bloga

Enregistrer

Enregistrer

Enregistrer

Enregistrer

Enregistrer

Beata Redzimska Vademecum Blogera
Beata Redzimska

Zapisz się na Newsletter

More from BEATA REDZIMSKA

Jeżeli cały czas robisz to samo, nie dziw się, że cały czas dochodzisz do takich samych rezultatów.

Tom zdecydowanym ruchem zatrzymał gest napastnika. Patrzył mu prosto w oczy i...
Read More

19 komentarzy

  • Bardzo dziękuję za tego posta 🙂 Bardzo mi pomógł zwłaszcza że sam szukam tematyki na bloga którego chciałbym pisać. Na razie żadnych pomysłów, ale mam nadzieję że w końcu znajdę swój „konik”. Pozdrawiam.

  • Ciekawy wpis. Moim zdaniem najważniejsza jest odpowiedź na pytanie po co chcę mieć bloga. Jeżeli odpowiedź jest typu bo inni mają, chcę się pochwalić przed koleżankami/kolegami, fajnie byłoby mieć bloga, lepiej sobie darować zakładanie bloga. Blog wymaga pracy i odrobinę systematyczności. Jeżeli chcesz coś przekazać coś od siebie innym wtedy zwykle nie ma się problemów z określeniem o czym będzie blog. Ja też mam bloga, który został założony pod wpływem impulsu było to kilka miesięcy temu dla ciekawych adres bloga karite.blog.pl Na szczęście już wiem o czym chcę pisać. Pozdrawiam

  • Nareszcie znalazłam ciekawy wpis w tym temacie. Uważam, że każdy powinien odpowiedzieć sobie na pytania postawione przez Ciebie. Mam za sobą kilka nieudanych projektów w internecie. Nie wyszły, bo nie zastanowiłam się nad nimi, nie miałam planu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *