Podstawy fotografii. Jak robić ładne zdjęcia – podstawy kompozycji. LINKOWE PARTY

Podstawy fotografii.

Podstawy fotografii.

Jak robić ładne zdjęcia?

Nie każdy rodzi się fotografem. Choć to na pewno pomaga w blogowaniu. Ładne zdjęcia są ozdobą bloga, przyciągają wzrok czytelnika. Przyjemnie wspomina czas spędzony na stronie.

Jak więc robić ładne zdjęcia? Niektórzy wyrabiają w sobie tzw  „oko”. Pomocna w tym może byc znajomość kilku prostych zasad kompozycji zdjęć i kadrowania. Sama z ogromnym zainteresowaniem śledzę blogi o fotografii i inspirujące mnie profile na Instagramie.

Ale też takim wspaniałym źródłem inspiracji mogą być staromodne, tradycyjne książki o fotografowaniu. Choćby takie wypożyczone z biblioteki. Bo z kolei te kupione, jeszcze ładnie wydane, na luksusowym papierze, oj, nie oszczędzają portfela. Jedną z takich książek, do których lubię wracać (mimo, że nie mam jej u siebie w domu, ale wracam do notatek, jakie sobie z niej skrzętnie sporządziałam) jest „Rozszyfrowywanie zdjęć” autorstwa  Davida Groison i Pierangélique Schouler .

Jej autorzy analizują zdjęcia, które obiegły świat i przebojem wdarły się na pierwsze strony gazet. Choć niektóre z nich zostały pstryknięte zupełnie przypadkowo, intuicyjnie. A dopiero po fakcie wyłowione z bezkresnej masy innych fotek. Przecież tzw „oko” można w sobie wyszkolić również metodą prób i błędów.

Podstawy fotografii. Kilka podstawowych zasad kompozycji zdjęć.

Podstawy fotografii.

Zasada trójpodziału.

Najpierw małe wyjaśnienie: Każde zdjęcie możemy podzielić w poziomie i w pionie na 3 równe części. Uzyskujemy w ten sposób mocne linie.

Dlatego warto kadrować tak, by fotografowane obiekty znalazły się własnie na tych liniach. A jeszcze lepiej w punktach ich przecięcia (w tzw mocnym punktach).

Dla ułatwienia możemy starać się, by linia horyzontu (czyli granica między niebem a ziemią) pokrywała się z jedną z tych linii. Jest to tzw zasada trójpodziału. Można ją z powodzeniem wykorzystać np w robieniu zdjęć kreatywnych.

Dlatego właśnie niektóre fotki mają więcej „poweru”?

A żeby wyjaśnić to, czy raczej zilustrować na przykładach, wybrałam małą procję zdjęć z wyżej cytowanej książki.

Wybór perspektywy.

Czym różnią się te zdjęcia?

Na jednym małe bezbronne sierotki z jakiegoś targanego wojną kraju. Na drugim potężny prezydent Stanów Zjednoczonych (najprawdopodobniej prowadzący rozmowę telefoniczną, w której decydują się losy całego świata).

Co uwypukla ten kontrast? Wybór perspektywy. A dokładnie wysokość (względem fotografowanego obiektu), z której robione jest dane zdjęcie.


PODSTAWY FOTOGRAFII, FINBARR O'REILLY Jak robić ładne zdjęcia

1. Pierwsze zdjęcie zostało zrobione z góry.

Dzieci są tak sfotografowane, że wydają się jeszcze bardziej bezbronne, przytłoczone ciężarem rzeczywistości.  Zdjęcie autorstwa Finbarr O’Reilly przedstawia sieroty z rozdrartego wojną Kongo.

PODSTAWY FOTOGRAFII, BARACK OBAMA FO PEE SOUZA Jak robić ładne zdjęcia

2. Drugie jest zrobione z dołu, z perspektywy żaby.

Co prawda dyskretnej (tu przesada mogłaby graniczyć ze śmiesznością). Ale ten zabieg optycznie powiększa postać (posturę)  Baracka Obamy. Dodaje mu powagi. Zręcznie pogłębia wrażenie. Tak, że mamy wrażenie, że  pan prezydent góruje nad nami…. optycznie. A przez to psychologicznie.

To oczywiście zostało tu sprytnie przemyślane i uprzednio  zaplanowane. Zdjęcie zostało bowiem zrobione przez oficjalnego fotografa z Białego Domu Pete Souza. A tytulem uzupełnienia: przedstawia prezydenta USA w Owalnym Gabinecie rozmawiającego z Dimitrim Miedwiediewiem.

PODSTAWY FOTOGRAFII, Jak robić ładne zdjęcia OBOZ UCHODZCOW KENIA GEORGINA CRANSON FOTO

3. Trzecie zdjęcie zrobione z wysokości fotografowanego obiektu.

Tu fotograf zniżył się (może przykucnął), by pokazać świat (jakże okrutny) z perspektywy dziecka. Zaniedbane dzieci, stojące trochę z boku oglądają szkody wyrządzone przez deszcz. A świat dorosłych, trochę rozmyty znajduje się na dalszym planie.

Jeden z maluchów obejmuje drugiego (może młodszego brata, siostrę czy towarzysza) ramieniem, jakby chciał go przed czymś obronić lub podeprzeć na duchu. To pogłębia wymowę obrazu. Zdjęcie Georginy Cranston  przedstawia obóz uchodźców w Kenii w 2007 roku.

Ilość planów i wrażenie głębi.

Kolejny element : głębia zdjęcia czyli ilość wymiarów (planów).

Bo zdjęcie może być zupełnie płaskie lub wielowymiarowe. Użycie kilku wymiarów na pewno daje wrażenie głębi. Wzrok przemieszcza się między kilkoma płaszczyznami. Taki prosty zabieg można wykorzystać w robieniu zdjęć kreatywnych. Wystarczy umieścić fotografowane przedmioty w różnych odległościach od obiektywu i stworzyć w ten sposób całkiem sztucznie wrażenie głębi.

PODSTAWY FOTOGRAFII, Jak robić ładne zdjęcia WORLF TRADE CENTER FOTO GARY HERSHORN

1. Pierwsze zdjęcie zupełnie płaskie – posiada jeden wymiar.

Ale jest to celowy zabieg, który ma tu swoją wymowę. Panorama Nowego Yorku, z pozoru łatwa do odczytania. Ale wzrok przyciągają 2 świetlne smugi symbolizujące nieistniejące już wieże World Trade Center. Fotograf Gary Hershorn specjalnie spłaszczył obraz, by położyć na nie nacisk i w ten sposób uczcić ich pamięć.

PODSTAWY FOTOGRAFII, Jak robić ładne zdjęcia DOMINIQUE STRAUSS KAHN PROCES FOTO EMMANUEL DUNAND

2. Drugie zdjęcie zawiera 2 plany.

Na pierwszym widzimy policjanta, trzymającego ręce w kieszeniach, który zajmuje połowę kadru i przytłacza swoją sylwetką mężczyznę, zepchniętego na drugi plan. Tymczasem to on – francuski polityk Domnique Strauss-Kahn (czyli DSK) jest głównym „tematem” tego zdjęcia. Ale ma to swoją wymowę.

Bo DSK to człowiek, który został przesunięty na dalszy plan. Jeszcze wczoraj potężny szef Międzynarodowego Funduszu Walutowego i poważny kandydat na urząd Prezydenta Francji. A dzić pospolity oskarżony w wodewilowej aferze o molestowanie seksualne hotelowej pokojówki. Postawienie go na drugim planie ma tu jak najbardziej symboliczną wymowę.

PODSTAWY FOTOGRAFII, Jak robić ładne zdjęcia TRZESIENIE ZIEMI NA HAITI FOTO THONY BELIZAIRE

3. Trzecie zdjęcie. Ma 3 wymiary (plany) i dostarcza wielu informacji.

Na pierwszym planie mamy przerażony wzrok młodej dziewczyny. Na drugim – stertę gruzów, najprawdopodobniej ruiny supermarketu. Na trzecim – z tyłu za ruinami, toczący się ulicą tłum ludzi. 

Zdjęcie zrobione przez nieżyjącego już fotografaThony Baizaire po trzęsieniu ziemi w 2010 roku na Haiti.

Jak i kiedy używać kilku planów w fotografii?

  • Jeden plan jest dobry w portretach. Bo wtedy oglądający koncentruje się na wyrazie twarzy, a fotograf najlepiej może przekazać emocje danej postaci.
  • Drugi plan podsuwa nam dodatkowe informacje, które wyjaśniają nam kontekst, umiejscawiają fotografowany obiekt. A czasami przybierają formę symbolu (tak jak na zdjęciu z DSK).
  • Dobre zdjęcie aktualności może zawierać 3 lub 4 plany. Byle tylko zostały dobrze dobrane.Bo wtedy mamy:  fotografowany obiekt, kontekst i głębię (czyli trzeci wymiar).
  • Większa od 4 liczba planów komplikuje odbiór zdjęcia. Zaś jego przesłanie staje się trudne do przekazania i z drugiej strony dla odbiorcy do odczytania.

LINIA HORYZONTU.

Linia horyzontu nadaje specyficzny klimat zdjęciu w zależności od tego czy umieścimy ją nisko (i zostawimy dużo miejsca na niebo, kóre symbolizuje nadzieję), czy odwrotnie (pokażemy tylko malutki skrawek nieba).

Porównajmy te 2 zdjęcia.

PODSTAWY FOTOGRAFII, Jak robić ładne zdjęcia CZEKAJAC NA DESZCZ SUDAN FOTO FINBARR O'REILLY

Pierwsze zdjęcie. Linia horyzontu jest tu położona  nisko.

Niebo zajmuje 2/3 kadru (linia horyzontu współgra z jedną z mocnych linii).

Jak moglibyśmy odczytać tę fotkę? Patrząca gdzieś w dal postawna kobieta i ciężkie zachmurzone niebo. Ze zdjęcia mimo ponurych kolorów, uderza nuta nadziei. Dlaczego?

Jesteśmy w Sudanie. Tu nadchodzący deszcz oznacza dobrą wróżbę. Kobieta została sfotografowana od dołu (z perspektywy żaby), co optycznie wydłuża jej sylwetkę. Czyni ją wyniosłą i jakby … boską. Bo przecież w tym kontekście – kobieta razem z zachmurzonym niebem zwiasuje dobrą nowinę – nadchodzący deszcz. Foto Finbarr O’Reilly.

PODSTAWY FOTOGRAFII, Jak robić ładne zdjęcia HAITI FOTO ALICE SMEETS

Drugie zdjęcie. Bardzo przejmujące zdjęcie z ubogiego Haiti.

Wysoka linia horyzontu nie zostawia dużo miejsca na niebo (które poświadomie jest dla nas symbolem nadziei). Dodatkowo ten widoczny skrawek nieba jest zastawiony nędznymi, sypiącymi się, skleconymi z byle czego budami.  Podobnie tutaj, linia horyzontu pokrywa się z jedną z linii trójpodziału.

Jak to odczytać? Mała, bosa dziewczynka (której na imię jest Landa) brnie w kałuży, wypełnionej śmieciami, w której dodatkowo stołują się świnki. Nie ma tu miejsca na odrobinę nadziei (którą symbolizowałoby niebo). Jest tylko przytłaczająca rzeczywistość, bezmiar nędzy i beznadziei. Przy tym zauważmy, że kałuża wychodzi poza kadr. To chyba dodatkowo podkreśla ten bezmiar braku nadziei.

Zdjęcie zrobione przez Alice Smeet w 2007 roku na Haiti w Port-au-Prince. Jego autorka wówcza niedoświadczona studentka, nie miała pojęcia o zasadach kompozycji.

Intuicyjnie umieściła linię horyzontu na jednej z mocnych linii. W krótkiej notce do zdjęcia wyjaśniła, że miałoby ono więcej wyrazu, gdyby zrobiła je kilka sekund wcześniej. Gdy Landa znajdowała się na przecięciu mocnych linii.

Dodatkowo zwróćcie uwagę na obu zdjęciach, z której strony  fotografowana postać wchodzi w kard.

Kierunek ruchu. Podstawy kompozycji w fotografii.

Dwa kolejne zdjęcia.

PODSTAWY FOTOGRAFII, Jak robić ładne zdjęcia PO SUSZY FOTO CHINA DAILY

Postać wchodząca w kadr z lewej strony i przemieszczająca się w prawo.

Na pierwszym żółta parasolka, która przyciąga wzrok i wprowadza jakiś element optymizmu, a zarazem nutę ironii. To pozytywne przesłanie (odczuwamy je podświadomie, mimo spękanej, przesuszonej gleby, która symbolizuje nieżyczliwą naturę) zostało pogłębione jeszcze innym zabiegiem.

Postać (chińska kobieta) wchodzi w kadr z lewej strony i przemieszcza się w prawo. Zgodnie z kierunkiem, w którym piszemy. To jest dla nas kulturowy odnośnik.

Ta sama fotka może zostać odebrana zupełnie inaczej w innej kulturze. Ale dla nas: postać kobiety ma przed sobą wolną drogę … bez przeszkód. Może spokojnie iść naprzód, jakby ku lepszej przyszłości.

PODSTAWY FOTOGRAFII; Jak robić ładne zdjęcia DARFUR FOTO STEPHEN MORRISON

Postać wchodząca w kadr z prawej strony i przemieszczająca się na lewo.

Na kolejnym zdjęciu mamy postać mężczyzny na koniu, który z kolei przemieszcza się w przeciwnym kierunku. Cały kadr jest tu przesiąknięty takim szczególnym klimatem beznadziei.

Mamy wrażenie, że jego bohater cofa się wstecz. Co w naszej kulturze nie wywołuje pozytywnych skojarzeń. W tle szaleje burza piaskowa. A rozmyte formy i pomarańczowe kolory nadają zdjęciu posmak apokalipsy. Zdjęcie Stephena Morrisona przedstawia uchodźcę z Darfuru, przemierzającego Saharę.

Tytułem dziergania w ramach wyzwania z blogiem Maknety, przypominam moje najpracowitsze dzieło, czyli chustę w wielobarwnych kwadratów.

podstawy fotografii

Pozdrawiam Was serdecznie i przy tej okazji równie gorąco polecam Wam tę lekturę, która według mnie odsłania zupełnie inne spojrzenie na fotografię.

Pozdrawiam serdecznie

Beata

 

Enregistrer

Enregistrer

Enregistrer

Enregistrer

Enregistrer

7,503 total views, 26 views today

Zapisz się na Newsletter

  • Wychodziłem swego czasu z założenia, że Twoje poradniki są takie na zasadzie domyślania się. Tutaj wszystko jasno zostało wyjaśnione. Z przyjemnością czytałem. 🙂

  • Beata, bardzo przydatne wskazówki, sporo z nich stosuję. Jednak teraz, miedzy listopadem, a marcem dobija mnie jakość światła nawet w słoneczne dni. Także robię zdjęcia o wiele rzadziej niz bym tego chiała. Oby do wiosny;)!

  • gdziesposrodku.pl Marta

    Ciekawe porady. Ja mam zawsze problem z robieniem zdjęć małym obiektom typu filiżanka kawy.

  • ja ciągle uczę się fotografii;)

  • ZuZuHorse

    Zaraz pędzę zobaczyć, czy w pobliskiej bibliotece mają książki o fotografii 🙂 Na razie cykanie zdjęć mi nie idzie, ale w końcu „trening czyni mistrza”.

  • Czarna Kretka

    Trening, trening i jeszcze raz trening czyni mistrza. Do tego ciekawe wskazówki, które Beato nam tu przedstawiłaś i na prawdę może coś ciekawego wyjść. Mam nadzieję, że kiedyś nauczę się robienia ładnych zdjęć, bo bardzo to lubię.
    Pozdrawiam Cię serdecznie.